info:eu-repo/semantics/article
Racial Ideology of Mestizaje and its Whitening Discourse in Memín Pinguín
Registro en:
10.15517/rlm.v0i23.22205
Autor
Fernández Sánchez, Paloma
Institución
Resumen
In this essay I will analyze how the comic strip Memín Pinguín, applying Vasconcelos’ The Cosmic Race framework of mestizaje, presents an apparent harmonious yet deceitful image of racial democracy which ultimately reveals a whitening discourse. Though different races are given a space in this comic strip, their representation is far from even and the white character(s) are clearly privileged. The black characters—exclusively represented by Memín and his mother Eufrosina—are portrayed as physically and intellectually inferior and with no agency. Their actions are measured and directed by authority figures—which are racially white. Those authority figures judge Memín and his mother ́s actions as mostly illogical or incorrect. All in all, these opinions reduce blackness to a minimal presence which has no reper- cussion on the others’ lives, in addition to presenting blackness as a recessive trait that will eventually disappear. The (mis)representation of the black presence and contribution to the Mexican society in the comic strip follows the same standards which are applied on a daily basis in Mexico. While the visual elements of the comic strip provide the reader with an apparent in- clusive image parallel to the one proclaimed by mestizaje, the discourse and character interactions incorporate other less all-encompassing dynamics. En este artículo se analizará cómo la tira cómica Memín Pinguín, según la teoría del mestizaje de La razón cósmica de Vasconcelos, presenta una ima- gen de la democracia racial aparentemente armoniosa y engañosa que, en última instancia, revela un discurso sobre el blanqueamiento. A pesar de que diferentes razas tienen un espacio en la tira cómica, su representación es es- casa y los personajes blancos son los más representados. Los personajes ne- gros –representados exclusivamente por Memín y su madre Eufrosina- son retratados como física e intelectualmente inferiores e instrumentales. Sus ac- ciones son juzgadas y dirigidas por figuras de autoridad racialmente blancas. Estas figuras consideran las acciones de Memín y de su madre como ilógi- cas o incorrectas generalmente. De todas maneras, estas mismas figuras reducen la negritud a una presencia mínima, sin repercusión en las vidas ajenas, además de presentarla como un rasgo recesivo que iría a desapare- cer. La no-representación de la presencia negra ni de su contribución a la sociedad mexicana sigue los mismos estándares aplicados diariamente en México. Mientras los elementos visuales de la tira cómica ofrecen al lector una aparente imagen inclusiva semejante a la que proclama el mestizaje, el discurso y las interacciones de los personajes introducen otras dinámicas menos inclusivas.