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The intertextual dialogue between Apollonius Rhodius’ Argonautica and the Homeric epic
El diálogo intertextual entre Las Argonáuticas de Apolonio de Rodas y las epopeyas homéricas
Registro en:
10.15517/pa.v20i34.41916
Autor
Moreno del Cristo, Aluned
Institución
Resumen
Apollonius Rhodius was one of the main figures of the Greek poetry in the Hellenistic period. In his only remaining work, Argonautica, this author established a significant dialogue with the previous literary tradition, especially with the Homeric epic. Due to the fact that, for many years, the study of Hellenistic literature has been neglected, and that, in addition, there has never been a comprehensive account of the relationship between Apollonius’ work and its epic antecedents, the purpose of this paper was to analyze intertextuality (specifically hipertextuality) between Argonautica and Homer’s poems. The examined aspects led to the conclusion that the Hellenistic poet conjugated within his work elements of tradition and innovation, and established a creative intertextual dialogue with the ancient oral poet, since at the same time that he assimilated masterfully the main methods and motives of traditional epic, he also incorporated the aesthetic devices of his own time.
Keywords: Argonautica; Homeric epic; intertextuality; Hellenistic poetry. Apolonio de Rodas fue uno de los principales representantes de la poesía griega del período helenístico. En su única obra conservada, Las Argonáuticas, este autor estableció un significativo diálogo con la tradición literaria anterior, especialmente con las epopeyas homéricas. Debido a la desatención que durante mucho tiempo existió con respecto a la literatura helenística, así como a la ausencia de un estudio integrador acerca de la obra de Apolonio en relación con sus antecedentes épicos, este trabajo se propuso realizar un análisis de la intertextualidad (particularmente la hipertextualidad) entre Las Argonáuticas y los poemas de Homero. Los aspectos examinados permitieron concluir que el poeta helenístico conjugó en su epopeya elementos de tradición y de innovación, y estableció un creativo diálogo intertextual con el antiguo aedo, pues a la vez que asimiló magistralmente los principales recursos y motivos de la épica tradicional, incorporó características estéticas propias de su tiempo.