info:eu-repo/semantics/article
The Baroque and its Social Ills: Hate, Violence and Psycopathy in Tales of Disillusion (1647) by Maria de Zayas
El Barroco y sus enfermedades sociales: odio, violencia y psicopatía en los Desengaños amorosos (1647) de María de Zayas.
Registro en:
10.15517/re.v0i31.22645
Autor
Ann Rice, Robin
Institución
Resumen
Important researchers in Intellectual History and Everyday Life have meticulously reviewed archive documents and other sources so as to conclude that the Spanish Baroque was an age of crisis and dramatic social change. All of this culminated in a general ambient of violence and anti-social behavior that lead to crimes, belief in the supernatural, addiction to gambling, and an obsession with honor, aristocratic titles, money, female chastity and excessive passions. My thesis is that Maria de Zayas reflected these social sorrows en her collection of framed novellas Tales of Disillusion from 1647. By means of a study that alternates between revisions of Baroque historical-sociological studies and a careful examination of the collection’s novellas, I prove that De Zayas has set in writing the most identified social problems of the epoch. Importantes estudiosos de la historia intelectual y de la vida cotidiana han hecho revisiones meticulosas de documentos de archivos y otra literatura para llegar a la conclusión de que el Barroco español fue una época de crisis y cambios dramáticos sociales. Todo esto conllevó a un ambiente generalizado de violencia y comportamientos antisociales que condujeron a crímenes, la creencia en lo sobrenatural, la adicción a los juegos de azar, obsesión por el honor, títulos nobiliarios, dinero, la castidad femenina y pasiones desbordadas. Mi tesis es que María de Zayas reflejó estas cuitas sociales en su colección de novelas enmarcadas Desengaños amorosos de 1647. Por medio de un estudio que alterna la revisión de estudios histórico-sociológicos sobre el Barroco con un examen cuidadoso de las novellas de la colección, compruebo que De Zayas captó los problemas sociales más identificados de la época.