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Methodological Considerations for Teaching and Learning of Additional Languages in a Multilingual and Multicultural University Context
Algunas consideraciones metodológicas para la enseñanza-aprendizaje de las lenguas adicionales en un contexto universitario multilingüe y multicultural
Registro en:
10.15517/rfl.v48i1.48382
Autor
Pérez de Obanos Romero, Gregorio
Institución
Resumen
This paper justifies the relevance of a specific methodology for the teaching and learning of additional languages, according to educational contexts immersed in internationalization processes. To do this, the peculiarities of the Federal University of Latin American Integration are described. This university is a Brazilian public institution with an educational proposal of an interdisciplinary, intercultural, and bilingual nature, with Portuguese and Spanish as vehicular languages. The methodology is described on four components through a bibliographic review and the description of the pedagogical experiences carried out in this university: the integration of curricular content and language; the development of academic literacy, the configuration of an intercultural competence from a critical perspective; and, finally, the incentive for planned translanguaging practices. However, it is essential to analyze the pedagogical potential of this approach through the implementation of research projects, which focus on aspects such as curricular planning, teacher training and the development of teaching materials, among the main ones. El artículo justifica la pertinencia de una metodología específica para la enseñanza y el aprendizaje de las lenguas adicionales, acorde con contextos educativos inmersos en procesos de internacionalización. Para ello, se describen las peculiaridades de la Universidad Federal de la Integración Latinoamericana, institución pública brasileña que aboga por una propuesta formativa de carácter interdisciplinario, intercultural y bilingüe, con el portugués y el español como lenguas vehiculares. Mediante una revisión bibliográfica y la descripción de las experiencias pedagógicas llevadas a cabo en esta universidad se trazan los cuatro componentes que conforman esta metodología: la integración de contenidos curriculares y lengua; el desarrollo de la literacidad académica; la configuración de una competencia intercultural crítica; y el incentivo de prácticas planificadas de translenguaje. No obstante, resulta fundamental analizar el potencial pedagógico de este enfoque con la puesta en marcha de proyectos de investigación sobre cada uno de estos componentes, centrados en aspectos como la planificación curricular, la formación del profesorado y la elaboración de materiales didácticos, entre los principales.