info:eu-repo/semantics/article
Ideological Complexes on Disability in The Iberian Literary Tradition of Galician-Portuguese Songs
Complejos ideológicos sobre discapacidad en la tradición literaria de las cantigas gallego portuguesas
Registro en:
10.15517/rfl.v46i2.42437
Autor
Vaz De Oliveira, Ulisses Tadeu
Institución
Resumen
Literature has been especially important in the construction of human thought and development. From this perspective, ideology, as a contextual dimension of a higher order, gets into the literary text and, at the same time, becomes shaped by the genius of authors throughout the centuries. Therefore, when we face ideological social dilemmas, such as the emergence, change, perpetuation and consequences of prejudice, stereotyping and discrimination on disability in our society, it is natural to question the role of the literature in the formation of foundational ideological paradigms. This article intends to marry a literary analysis with the functional linguistic approach of Appraisal –dealing with the semantics of evaluation– in order to present an initial set of ideas of our literary tradition in Galician-Portuguese medieval songs. Research goals include: the identification of (mis)representations of disability in the corpus; the detection of ideology(ies) scaffolding prejudicial representations; and the determination of the role of Galician Portuguese songs in consolidating or strengthening this type of prejudice. Results revealed this body of art presenting a misrepresentation of disabled people that, ultimately, composed a corollary of ideological heritage that have influenced the Iberian and Western literary tradition until the present time. La literatura ha sido especialmente importante en la construcción del pensamiento y el desarrollo humano. En esta perspectiva, la ideologia –dimensión contextual de orden superior– entra en el texto literario y también se configura por el genio de los autores a lo largo de los siglos. Así, cuando enfrentamos dilemas sociales ideológicos, como el surgimiento, el cambio, la perpetuación y las consecuencias de prejuicios, estereotipos y discriminación sobre la discapacidad en nuestra sociedad, es natural cuestionar el papel de la literatura en la formación de paradigmas ideológicos fundamentales. Este artículo pretende unir un análisis literario con el enfoque lingüístico funcional de Appraisal –asociado a la semántica de la evaluación– para presentar un conjunto inicial de ideas de nuestra tradición literaria en las Canciones Medievales Gallego-Portuguesas. Los objetivos de esta investigación incluyen: la identificación de (mal)representaciones de discapacidad en el corpus; la detección de ideología(s) andamiando representaciones perjudiciales; y la determinación del papel de estas canciones en la consolidación o fortalecimiento de este tipo de prejuicios. Los resultados revelaron esta literatura presenta una tergiversación de las personas con discapacidad que, finalmente, compuso un corolario del patrimonio ideológico que ha influido en la tradición literaria ibérica y occidental hasta la actualidad.