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Rodrigo García: From Honey to Ash
Rodrigo García: De la miel a la ceniza
Registro en:
10.15517/rfl.v44i2.34535
Autor
Checa Puerta, Julio
Institución
Resumen
Nearly all of the works written between 1986 and 2009 by the playwright Rodrigo García are included in the volume titled Cenizas escogidas (2009) and in a large part of his theater the food appears as a central element, both at the textual level on the scenic or performative plane. It is evident that few themes can find in the history of art greater richness of expressive possibilities than food, and the connection that Lévi Strauss understood so well between food and culture is a constant that Rodrigo García explores artistically in order to offer a penetrating reflection on contemporary society and on the individuals who conform it. Rodrigo García’s play (1964) may be identified with the trend that Hans Thies Lehmann has called Posthramatic Theater (Lehmann, 1999). Within this heterogeneous label we find many of the most outstanding representatives of the stage renovation of the last third of the 20th century, from Tadeusz Kantor to Robert Wilson, to Heiner Müller, Peter Brook, Pina Bausch, Jan Fabre and Elfriede Jelinek, among others. El volumen que recoge casi en su totalidad la obra escrita entre 1986 y 2009 por el dramaturgo Rodrigo García lleva por título Cenizas escogidas (2009) y en buena parte de su teatro la comida aparece como un elemento central, tanto a nivel textual como en el plano escénico o performativo. Es evidente que pocos temas pueden encontrar en la historia del arte mayor riqueza de posibilidades expresivas como la comida, y esa conexión que tan bien entendió Lévi Strauss entre la comida y la cultura son una constante que explora y explota artísticamente Rodrigo García, para ofrecer una espléndida reflexión sobre la sociedad contemporánea y los individuos que la conformamos. La obra dramática de Rodrigo García (1964) pudiera identificarse con la tendencia denominada por Hans Thies Lehmann Teatro Posdramático (Lehmann, 1999). Dentro de esta etiqueta heterogénea encontramos a muchos de los representantes más destacados de la renovación escénica del último tercio del siglo XX, desde Tadeusz Kantor a Robert Wilson, pasando por Heiner Müller, Peter Brook, Pina Bausch, Jan Fabre o Elfriede Jelinek, entre otros.