dc.contributorMaldonado Rivera, Silvia
dc.creatorRaussert, Wilfried
dc.date2019-04-10T15:33:53Z
dc.date2022-02-16T23:33:07Z
dc.date2018-12-14T00:14:28Z
dc.date2022-02-16T23:33:07Z
dc.date[ca. 2011]
dc.date.accessioned2023-08-01T13:30:35Z
dc.date.available2023-08-01T13:30:35Z
dc.identifier1870-3550
dc.identifierhttps://ru.micisan.unam.mx/handle/123456789/19717
dc.identifierN_2011_0006_0001_0015
dc.identifierCONACYT
dc.identifier2448-7228
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7872338
dc.descriptionThis essay discusses the multifaceted and symbolic representations of border and borderlands in Courtney Hunt"s debut film Frozen River (2008). Using Foucault"s concept of heterotopia as the point of departure, the article discusses the borderlands of Mohawk territory between the U.S. and Canada as progressive spaces and contact zones where levels of individual and psychological border intersect with the geopolitical border, marked by two nations and an autonomous Mohawk reserve, in their impact on translocal community building. In particular, it focuses on the development of the relationship between the film"s two female protagonists as a reflection on shifting border discourses in times of global migration and on how individual fates are inextricably linked within local transboundary culture and its political and cultural processes.
dc.descriptionEste ensayo discute las multifacéticas y simbólicas representaciones de la frontera y las tierras fronterizas que se representan en la ópera prima de Courtney Hunt, Frozen River (2008). Utilizando el concepto de Foucault "heterotopía", el artículo aborda el tema de las tierras mohawk en la frontera entre Estados Unidos y Canadá como espacios progresivos y zonas de contacto, donde distintos niveles de fronteras individuales y psicológicas se intersectan con la frontera geopolítica, marcada por dos naciones y la reservación autónoma mohawk, en su impacto sobre la construcción de una comunidad translocal. En particular se enfoca en el desarrollo de la relación entre las dos protagonistas femeninas de la película, que es un reflejo de los cambiantes discursos en una época de migración global, y de cómo los destinos individuales están inevitablemente ligados a la cultura local transfronteriza.
dc.formatapplication/pdf
dc.formatpp. 15-33
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad Nacional Autónoma de México, Centro de Investigaciones sobre América del Norte
dc.relationprint
dc.relationNorteamérica: Revista Académica del CISAN-UNAM
dc.relationAdobe Acrobat
dc.relation1, enero-junio
dc.relation6
dc.rightshttp://ru.micisan.unam.mx/page/terminos
dc.rightsopenAccess
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.source1870-3550
dc.subjectHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA
dc.subjectInternational relations
dc.subject4
dc.subjectborder
dc.subjectheterotopia
dc.subjectmobility
dc.subjectagency
dc.subjecttransethnic
dc.subjecttranslocal
dc.subjectfrontera
dc.subjectheterotopía
dc.subjectmovilidad
dc.subjectgestión
dc.subjecttransétnico
dc.subjecttranslocal
dc.subjectRelaciones internacionales
dc.titleInter-American Border Discourses, Heterotopia, And Translocal Communities in Courtney Hunt"s Film Frozen River
dc.typearticle
dc.coverageMéxico


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