dc.description | Abstract— In this work it is presented, based on the social representations’ theory, how ideas, beliefs and moral values Psychology students have and that are related to this profession, while being influenced by professors, experiences as well as the social groups they belong to. The main objective for this study was to analyze how social representations of Psychology students evolve while they are in grade school. The results that are presented here come from a questionnaire that was applied to Universidad de Guadalajara’s undergraduate students. The main representations are described, where psychologists are explained as professionals, mentally ill as well as a fraud. Also, the students express their worries and motivations about working on this field.
Resumen— En este trabajo se presenta, a partir de la teoría de representaciones sociales, el cambio en las ideas, creencias y valores que tienen los estudiantes de Psicología con respecto a su profesión; influenciados por profesores, experiencias y sus grupos sociales de pertenencia. El objetivo principal en este trabajo fue analizar cómo evolucionan las representaciones sociales a lo largo de la preparación universitaria de los estudiantes de Psicología. Se presentan los resultados de un cuestionario que fue aplicado a futuros psicólogos de la Universidad de Guadalajara. Se describen las principales representaciones, en las que al psicólogo se le explica como un profesional, un loco y un charlatán, además de expresar sus temores y motivaciones sobre el ejercicio de esta disciplina. | |