Documento de trabajo
Remittances, consumption and investment in Ghana
Autor
Adams, Richard H.
Cuecuecha, Alfredo
Resumen
Remittances, consumption, investment, Ghana, Sub-Saharan Africa This paper uses a new, 2005/06 nationally-representative household survey from Ghana to analyze how the receipt of internal remittances (from Ghana) and international remittances (from African or other countries) affects the marginal spending behavior of households on various consumption and investment goods. Two findings emerge. First, controlling for selection and endogeneity, it finds that that households receiving international remittances spend less at the margin on one key consumption good –food– compared to what they would have spent without remittances. Second, it finds that households receiving internal or international remittances spend more at the margin on one important investment good –education– compared to what they would have spent without remittances. These findings are important because they support the growing view that remittances can help increase the level of investment in human capital. Este artículo usa el suplemento en Migración y Remesas de la encuesta nacional de hogares de Ghana 2005-06 para analizar cómo la recepción de remesas internas (es decir, del mismo Ghana) y externas (de otros países africanos y otros países) modifican el comportamiento de gasto marginal de los hogares en bienes de consumo y de inversión. Dos resultados principales emergen: primero, controlando por selección y endogeneidad, se encuentra que los hogares que reciben remesas externas gastan menos en el margen en comida de lo que ellos gastarían si no recibieran remesas externas. Segundo, se encuentra que tanto los hogares que reciben remesas internas como los que reciben remesas externas gastan más en un bien de inversión muy importante, la educación, comparado a lo que ellos gastarían si no recibieran las remesas. Estos resultados soportan la literatura que ha encontrado recientemente que las remesas ayudan a incrementar los niveles de capital humano.