Articulo
Vivencias de profesionales psico-educativos en formación, aprendizaje expansivo y construcción de sentidos entre universidades y escuelas
Emotional experiences of psycho-educational professionals in modeling, expansive learning and construction of meanings between universities and schools
Autor
Erausquin, Cristina
Sulle, Adriana
Institución
Resumen
El trabajo retoma nuestro compromiso de desarrollar una red de proyectos de investigación, de extensión y dispositivos de aprendizaje experiencial, entre Carreras de Licenciatura y Profesorado de Psicología de UBA y UN La Plata, y Ciencias de la Educación de UN Luján, en el marco del Proyecto UBACYT Apropiación participativa y construcción de sentidos en prácticas de intervención para la inclusión, la calidad y el lazo social. Se exploran narrativas en respuesta a Cuestionarios de Situación Problema de Intervención administrados a “agentes psicoeducativos en formación” al inicio y cierre de prácticas tutoriadas en escenarios educativos. Se utilizan categorías de análisis de enfoques socio-histórico-culturales de Vygotsky, Rogoff, Engeström. Se elaboran datos con Matriz de Profesionalización Psico-Educativa y Aprendizaje Expansivo, a partir de interrogantes surgidos en la indagación sobre formación profesional y aprendizaje inter-agencial. La experiencia situada de comunidades de práctica en dos unidades académicas denota “giro contextualista” y construcción de nuevos sentidos e instrumentalidades. This work retrieves our commitment to develop a network of exchange between research and extension projects and learning through experience devices from Courses of Psychology and Psychology Teaching in Buenos Aires University and La Plata University and Educational Sciences in Lujan University, in the framework of UBACYT Research Project entitled: Participative Appropriation and Construction of Meanings in Intervention Practices for Inclusion and Quality and Making Sense in Education. Narrations are displayed answering to Questionnaires on Situation-Problems of Intervention administered to Psycho-educational professionals agents in modeling, through supervised practices in educational stages. Categories of analysis founded in socio-historic-cultural approaches of Vygotsky, Rogoff, and Engeström are displayed. Data are elaborated with Matrix of Analysis of Psycho-Educational Becoming Professional Process and Expansive Learning with research questions based in a research line about professional modeling and inter-agency learning. Situated experience in communities of practice in two universities finds contextualist shift and construction of new meanings and complex tools. Facultad de Psicología