info:eu-repo/semantics/article
Critical analysis about the concept of quality of service at the university educational context
Análisis crítico del concepto de calidad de servicio en el contexto educativo universitario
Autor
Padrón, Nildred
Miquilena, Dioneira
Institución
Resumen
This research aims to describe the term of quality of services in the context ofuniversity education, by means of which the rectors or directors are allowed to makeappropriate decisions in the promotion of the functions of teaching, extension andresearch with high quality and also consider investing in the improvement of humantalent and material resources. The development of this article took place from thereview of authors such as Berry (1996a), Cobra (2004), Duque (2005), Kotler &Armstrong (2017), Arellano (2017), Álvarez & Rivera (2019), Rojas et al. (2020), amongothers. Methodologically, the study is descriptive with a documentary design, thecontent analysis technique was applied and a matrix of categories as an instrument forrecording the information. It is concluded that the quality of university service impliesa series of administrative and academic elements that must be relevant to the needs ofthe student, to influence their training process, as well as guarantee the excellence anddepth of the university service towards the social and work field. Esta investigación tiene por objetivo analizar el término de calidad de servicios enel contexto de la educación universitaria, mediante el cual le permita a los rectores odirectores tomar decisiones adecuadas en la promoción de las funciones de docencia,extensión e investigación con alta calidad que se traduzca en la mejora del talentohumano y recursos materiales. El desarrollo de este artículo tuvo lugar desde larevisión de autores como Berry (1996a), Cobra (2004), Duque (2005), Kotler yArmstrong (2017), Arellano (2017), Álvarez y Rivera (2019), Rojas y col. (2020), entreotros. Metodológicamente, el estudio es descriptivo con diseño documental, se aplicóla técnica de análisis de contenido y una matriz de categorías como instrumento deregistro de información. Se concluye que la calidad de servicio universitario implicauna serie de elementos administrativos y académicos que deben ser pertinentes con lasnecesidades del estudiante, para incidir en su proceso formativo, así como garantizarla excelencia y profundidad del servicio universitario hacia el ámbito social y laboral.