info:eu-repo/semantics/article
Knowledge of the pension system in students from the Adventist University of Chile
Conocimiento del sistema de pensiones en los estudiantes de la Universidad Adventista de Chile
Autor
Lobos Cisternas, Jaime
Villalobos Ramírez, Annyel
Cruz Miranda, Juan
Institución
Resumen
The objective of this research was to diagnose the level of knowledge of the pension system of the students of the Adventist University of Chile. The research was of a non-experimental, exploratory quantitative nature. The population consisted of 1,960 students of all ages belonging to the Chilean Adventist University. The main results showed that 49.4% of the respondents presented low levels of knowledge of the pension system, and 50.6% high levels, reaching an average of 6.43 points, out of a total of 11 points. Regarding gender, the results show that 55.1% of women presented a high level of pension knowledge, well above the 42.6% of men surveyed. In Chile, social security is developed through various programs, executed and administered by the State, to which social protection laws, policies and measures have been added for its development and proper functioning, for which correct knowledge is important for the working life of workers, especially with regard to salaries and discounts for their old age. These results allow diagnosing the level of knowledge and, consequently, defining strategies that allow strengthening skills in pension literacy in university students so that they face with better tools their insertion in the labor market and the management of their savings for their future pension. The authors recommend deepening this line of research in groups of greater vulnerability such as women, older adults and rural workers, in order to contribute with data to the personal and social development of the region. En Chile, la seguridad social se desarrolla a través de diversos programas, ejecutados y administrados por el Estado a los que se han adicionado leyes, políticas y medidas de protección social para su desarrollo y buen funcionamiento, por lo que un correcto conocimiento resulta importante para la vida laboral de los trabajadores, especialmente en lo que respecta a sueldos y descuentos para su vejez. El objetivo de esta investigación fue describir el nivel de conocimiento del sistema de pensiones de los estudiantes de la Universidad Adventista de Chile. La investigación fue de carácter cuantitativo, descriptivo observacional. La población de estudio consistió en 1.960 estudiantes de todas las edades pertenecientes a la Universidad Adventista de Chile. Los principales resultados mostraron que un 49,4% de los encuestados presentaron bajos niveles de conocimiento del sistema de pensiones, y un 50,6% niveles altos de conocimiento, arrojando un promedio de 6,43 puntos, sobre un total de 11 puntos. En cuanto al género, los resultados muestran que un 55,1% de las mujeres presentaron un alto nivel de conocimiento previsional, muy por encima del 42,6% de hombres encuestados. Estos resultados permiten diagnosticar el nivel de conocimiento y, por consiguiente, definir estrategias que permitan fortalecer las competencias en alfabetización previsional en estudiantes universitarios a fin de que enfrenten con mejores herramientas su inserción en el mercado laboral y la gestión de sus ahorros para su futura pensión. Los autores recomiendan profundizar esta línea de investigación en grupos de mayor vulnerabilidad como mujeres, adultos mayores y trabajadores rurales, a fin de aportar con datos al desarrollo personal y social de la región.