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Recognition and normative reconstruction as a theory of justice in Axel Honneth: Reconocimiento y reconstrucción normativa como teoría de la justicia en Axel Honneth
Registro en:
10.46398/cuestpol.4177.55
Autor
Fontes, Paulo Vitorino
Institución
Resumen
Based on Axel Honneth’s concept of recognition, considered as a fundamental need of the human being, and the method of normative reconstruction, the core of a plural theory of justice is presented. The aim of the research was to articulate a normative conception of justice with the sociological analysis, by means of normative reconstruction, starting from the intersubjective dimension of the institutions of recognition. Social freedom presupposes access to institutions of recognition. Through research and bibliographical analysis, within the framework of German critical theory, a theory of justice is presented that analyzes institutions in a broad sense, through the reconstruction of already institutionalized practices and conditions of recognition, with a view to social emancipation. The main conclusions lie in the significance of the realization of freedom in patterns, not of an individual taken in isolation, but of social freedom expressed in a plural and expanded sense of “we”. Thus, the spheres of realization of social freedom develop as the “we” of personal relations, of the market and, in relation to the sphere of the state, in the democratic formation of will. A partir del concepto de reconocimiento de Axel Honneth, considerado como una necesidad fundamental del ser humano, y del método de reconstrucción normativa, se presenta el núcleo de una teoría plural de la justicia. El objetivo de la investigación fue articular una concepción normativa de la justicia con el análisis sociológico, mediante la reconstrucción normativa, a partir de la dimensión intersubjetiva de las instituciones de reconocimiento. La libertad social presupone el acceso a las instituciones de reconocimiento. Mediante la investigación y el análisis bibliográfico, en el marco de la teoría crítica alemana, se presenta una teoría de la justicia que analiza las instituciones en un sentido amplio, a través de la reconstrucción de las prácticas y condiciones de reconocimiento ya institucionalizadas, con vistas a la emancipación social. Las principales conclusiones residen en el significado de la realización de la libertad en los patrones, no de un individuo tomado aisladamente, sino de la libertad social expresada en un sentido plural y ampliado del “nosotros”. Así, las esferas de realización de la libertad social se desarrollan como el “nosotros” de las relaciones personales, del mercado y, en relación con la esfera del Estado, en la formación democrática de la voluntad.