info:eu-repo/semantics/article
Portfolio assessment as a strategy to improve the written production in a foreign language
El portafolio de valoración como estrategia para la mejora de la producción escrita en lengua extranjera
Autor
Angola Zambrano, Jhonny Orlando
Institución
Resumen
The following research is a case study in the application of the assessment portfolio as an evaluation strategy of written English production in a foreign language classroom. This was carried out in a “Linguistic Competence Development English II” class. The class consisted of seventeen (17) students, who belong to the English Education program at a local university in Venezuela. The study was conducted using a qualitative approach in order to obtain the views and experiences of students and teachers of English regarding the usage of assessment portfolio as an alternative evaluation strategy. The research was structured within a descriptive framework, and nine (9) students were selected as key informants, and four (4) teachers who had already worked with portfolios as an assessment strategy. Three phases were developed to obtain the results: diagnostic, intervention and analysis. To collect the data the following instruments and techniques were used: Observation, a mixed diagnostic written test, a questionnaire with open answers, and a semi-structured ethnographic interview to students and teachers. In conclusion, the assessment portfolio promotes formative assessment and stimulates student autonomy. The reflection process of the students was also encouraged, especially during the self-evaluation stage, thereby improving their English writing skills. La presente investigación es un estudio de caso sobre el uso del portafolio de valoración como estrategia de evaluación de la producción escrita en Inglés como lengua extranjera, realizado en una clase de 17 estudiantes universitarios de la asignatura “Desarrollo de la Competencia Lingüística de Inglés II”, de la carrera de Educación mención: Inglés y Francés. El estudio empleó el enfoque cualitativo a fin de conocer las opiniones de los estudiantes y docentes de inglés con respecto al uso de la mencionada estrategia de evaluación. La investigación buscó describir e interpretar la naturaleza propia de relacióndel grupo de estudiantes, de los cuales nueve se seleccionaron como informantes claves, junto a cuatro profesores quienes habían interactuado con el portafolio. Se llevaron a cabo tres fases: diagnóstica, de intervención y de análisis de los resultados. Para la recolección de los datos se aplicaron los siguientes instrumentos: la observación, prueba escrita mixta diagnóstica, un cuestionario de respuestas abiertas y una entrevista etnográfica semiestructurada, esta última a los estudiantes y docentes. En conclusión, se logró estimular la autonomía, asimismo promocionar la evaluación formativa y de proceso, se fomentó la reflexión de los estudiantes, especialmente durante la autoevaluación, y con ello la mejora de la escritura de inglés.