info:eu-repo/semantics/article
The Poíesis of Abelardo Díaz Alfaro and the Narrative of Juan Bosch: Two Affluents of Once Actancial Protagonic River
La poíesis de Abelardo Díaz Alfaro y la narrativa de Juan Bosch: Dos afluentes de un mismo río actancial protagónico
Author
Báez Rivera, Emilio Ricardo
Institutions
Abstract
The poetic quality of Abelardo Díaz Alfaro‘s stories strikingly contrasts with the essential narrative quality of Juan Bosch, especially if the main actors and thematic parallelisms were considered in order to justify the poetic category in the Puerto Rican author and the pure narrative category in the Dominican. Based on two pairs of stories according to the congruence of their protagonists ("El Josco" and "The Funeral", which share a bullfighting-symbolic prosopopoeia, and "Bagaso" and "The Masters", whose common axis is identified in the oppressed and exploited peasant) to highlight, in texts of homogeneous reciprocity, the intentional use of poetic figures and even rhythmic patterns in Díaz Alfaro‘s prose, is totally absent in Bosch‘s texts. La calidad poética de los cuentos de Abelardo Díaz Alfaro contrasta de su faz con la esencialmente narrativa de Juan Bosch, en especial si se considerara el paralelismo actancial-protagónico y temático a fin de justipreciar la categoría poética en el autor puertorriqueño y la categoría narrativa pura en el dominicano. Se parte de dos pares de cuentos de acuerdo con la congruencia de sus protagonistas («El Josco» y «El funeral", que comparten una prosopopeya taurino-simbólica, y «Bagazo» y «Los amos", cuyo eje común se identifica en el campesino oprimido y explotado) para destacar, en textos de homogénea reciprocidad, el uso intencional de las figuras poéticas y hasta de patrones rítmicos en la prosa de Díaz Alfaro, de ausencia total en Bosch.