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El mármol que palpita. Transgresión religiosa y canon modernista en la poe-ética de Guillermo Valencia.
El mármol que palpita. Transgresión religiosa y canon modernista en la poe-ética de Guillermo Valencia.
Autor
Báez Rivera, Emilio R.
Institución
Resumen
In addition to Guillermo Valencia 's conservative and religious political role, nowadays he is still known as the coldest and most relevant Parnassian poet of Latin American Modernism. This is the main reason for the revisionist aim of this article, which deals with the Modernist end of century themata (i. e., homosexuality, incest, misogyny, and the femme fatale icon, among others) in Valencia's original poetry published in Ritos. With the term poe-ética, it also stresses the influence of Edgar Allan Poe's romantic ethics and aesthetics in the artistic thought of the Popayanian Lyric. Conceived through Roman Jakobson's model for the poetic function, this poe-ética equalizes the poet with the non-religious mystic or priest, whose mission is to bind the most extreme opposites. The Colombian poet usurps mystical Language which -far from translating the mystical experience- makes every effort to communicate such coincidentia oppositorum as can be represented in the sacred/profane duality. This is why the lyrical ego could become a queer priest in relation to a dead friend, in accordance with the gay reading of several images in Ritos. On the other hand, there are poems which also allow a feminist reading by reason of the patent misogyny present in the lyrical voice. Además de político conservador y religioso, Guillermo Valencia no ha dejado de ser el frío y más importante poeta parnasiano del Modernismo hispanoamericano. Es la razón de que este artículo apueste por una revisión de su poesía original en Ritos, texto que responde fielmente al temario finisecular del Modernismo (la homosexualidad, el incesto, la misoginia y el icono de la belle fatale, entre otros) con especial atención en la influencia del ideario estético-ético de Edgar Allan Poe, al cual alude con el término "poe-ética ", para resumir el credo artístico del poeta de Popayán. Estructurada mediante el modelo de la función poética de Roman Jakobson, la poe-ética de Valencia equipara al poeta con el místico y el sacerdote no religiosos, sino malditos, cuya misión es religar los contrarios más irreconciliables; de este modo, el poeta usurpa el lenguaje místico que - lejos de traducir una experiencia extática en sí- persigue comunicar la coincidentia oppositorum representables en la dualidad sacro/profano. De ahí que el sujeto lírico pueda ejercer un sacerdocio queer respecto a un amigo muerto, ya que no pocos poemas de Ritos contienen imágenes de legítima lectura gay. Por otro lado, hay poemas que admiten una lectura feminista en razón de la misoginia plausible en la voz poética