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NATIONAL POLICY OF MODERNIZATION OF THE PUBLIC MANAGEMENT AND ROLE OF THE REPUBLIC GENERAL COMPTROLLER
POLÍTICA NACIONAL DE MODERNIZACIÓN DE LA GESTIÓN PÚBLICA Y ROL DE LA CONTRALORÍA GENERAL DE LA REPÚBLICA
Registro en:
10.15381/quipu.v25i48.13993
Autor
Pazos Acosta, Lázaro
Institución
Resumen
The research made possible to determine that the Public Management Modernization Policy (PNMGP) does not apply to the inherent activities of the Republic General Comptroller (CGR), although it is mandatory for all Public-Sector organizations- among other things-to bring the State closer to the citizens. From this objective, a descriptive analysis was performed on the relationship between the variables, and the SPSS-21 software was used for the chi-square statistical test. In this sense, the main results obtained were that there is no relationship between the PNMGP and the management model for the fight against corruption by the CGR. In this same order and direction it is shown that the Republic General Comptroller has been acting with internal regulations not updated to the PNMGP that do not yield the fruits to reduce corruption, although from 2009 to 2016 the budget for results has been increased notably, it does not manage to reduce deficiencies in the provision of public services (Health, education, transportation, housing, among others), which end up having a negative impact on the citizen’s perception of the performance of the State, since government control is ineffective in terms of impairment of the great millennium goals that seeks to end poverty, zero hunger, health and welfare, quality education, gender equality, clean water and sanitation, among others. La investigación permitió determinar que la Política de Modernización de la Gestión Pública (PNMGP), no se aplica en las actividades inherentes de la Contraloría General de la República (CGR), no obstante que es de cumplimiento obligatorio por todas las organizaciones del Sector Público para lograr entre otros, acercar el Estado a los ciudadanos. A partir de dicho objetivo, se realizó un análisis descriptivo sobre la relación entre las variables y se utilizó el software SPSS-21 para la prueba estadística del chi cuadrado. En tal sentido, se obtuvieron como principales resultados que no existe una relación entre la PNMGP y el modelo de gestión para la lucha contra la corrupción por parte de la CGR. En este mismo orden y dirección se demuestra que la Contraloría General de República viene actuando con normativa interna no actualizada a la PNMGP que no rinden los frutos para reducir la corrupción, pese que desde el 2009 al 2016 el presupuesto para resultados ha sido incrementado notablemente no logra reducir las deficiencias en las prestaciones de los servicios públicos (salud, educación, transporte, vivienda, entre otras), las cuales terminan incidiendo negativamente en la percepción ciudadana sobre la el desempeño del Estado, debido a que el control gubernamental es ineficiente en menoscabo de los grandes objetivos del milenio que busca poner fin a la pobreza, hambre cero, salud y bienestar, educación de calidad, igualdad de género, agua limpia y saneamiento, entre otros.