info:eu-repo/semantics/article
Social Responsibility Management Tools in South America
Herramientas de Gestión de la Responsabilidad Social en Sudamérica
Registro en:
10.15381/iigeo.v26i51.24473
Autor
Del Aguila, Daisy
Córdova, Freddy
Díaz, Cristopher
Sanchez, Carolina
Solís, Tomy
Zúñiga, Juan
Torres Guerra, Jesús Alberto
Institución
Resumen
Social responsibility is an issue that has been gaining importance over the years, but despite this, in many South American countries, this issue is still unknown, which implies an incipient application at a social, environmental, community or government level. Regarding management tools, many of these countries are achieving that, in recent years, a large part of their companies implement them. To meet the objectives of this work, bibliographic information was reviewed, taking references from the application of these management tools management in countries such as Peru, Ecuador, Bolivia and Chile. A comparison of these countries was made and see their evolution. In the case of Peru, a mixed survey was carried out using the Likert scale and open questions, aimed at companies from different sectors. The results show that this issue is not yet very stable in the companies of these countries, but ways to establish it are being sought. but ways are being sought to establish them through institutions, universities and using social responsibility tools. La responsabilidad social es un tema que ha ido tomando importancia con el pasar de los años, pese a ello, en muchos países sudamericanos, aún se desconoce este tema, lo que implica una aplicación incipiente a nivel social, ambiental, comunidad o gobierno. En cuanto a las herramientas de gestión, muchos de estos países están logrando que, en los últimos años, gran parte de sus empresas las implementen. Para cumplir los objetivos del presente trabajo se revisó información bibliográfica, tomando referencias de la aplicación de estas herramientas de gestión en países como Perú, Ecuador, Bolivia y Chile. Se realizó una comparación de estos países para ver su evolución. Para el caso del Perú se realizó una encuesta mixta usando la escala Likert y preguntas abiertas, dirigido a empresas de diferentes rubros. Los resultados muestran que aún no es muy estable este tema en las empresas de estos países, pero se está buscando las maneras de llegar a establecerlos mediante instituciones, universidades y usando las herramientas de responsabilidad social.