Libro
Traveler and romantic precursor cuzqueño
Un viajero y precursor romántico cuzqueño:
Autor
Porras Barrenechea, Raúl; Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Institución
Resumen
Essay on the contributions to Cuzco and Peruvian literature of the work Viagem da cidade do Cuzco to Belem no Gráo Para hair rivers Vilcamayu, Ucayaly and Amazonas written by Cuzco traveler José Manuel Valdez y Palacios and published in Rio de Janeiro in 1844. Barrenechea argues that through that humanist work, which collects the impressions of his trip from Urumbamba to Brazil, Valdez and Palacios starts the poetic romanticism with his discovery of the landscape of the mountains and the jungle and his romantic emotion as a colorful traveler, nostalgic and passionate of freedom. Although absent from literary studies and bibliographies, the work of Valdez y Palacios, Porras Barrenechea points out, is endowed with originality due to its romantic sensibility, prior to the emergence of the 1848 Peruvian poetic romanticism, and its Rousseauistic conception of history, in which the virtues of primitive man are exalted against the vices of the civilized. The work of Valdez and Palacios, unintentionally, leads to the misanthropy of Rousseau and the romantic fallacy of bon sauvage. Ensayo sobre las contribuciones a la literatura cuzqueña y peruana de la obra Viagem da cidade do Cuzco a de Belem no Gráo Pará pelos ríos Vilcamayu, Ucayaly e Amazonas escrita por el viajero cuzqueño José Manuel Valdez y Palacios y publicada en Río de Janeiro en 1844. Sostiene que a través de aquella obra humanista, donde recoge las impresiones de su viaje desde Urumbamba a Brasil, Valdez y Palacios inicia el romanticismo poético peruano con su descrubrimiento del paisaje de la sierra y la selva y su emoción romántica de viajero colorista, nostálgico y apasionado de la libertad. Aunque ausente en los estudios literarios y las bibliografías, la obra de Valdez y Palacios, señala Porras Barrenechea, está dotada de originalidad por su sensibilidad romántica, con anterioridad a la eclosión del romanticismo poético peruano de 1848, y por su concepción rousseauística de la historia, en la que se exaltan las virtudes del hombre primitivo frente a los vicios del civilizado. La obra de Valdez y Palacios, sin proponérselo, desemboca en la misantropía de Rousseau y en la falacia romántica del bon sauvage.