The inclusion of students in the historiography of ‘68, other voices, other memoirs
La inclusión de las estudiantes en la historiografía del 68, otras voces, otras memorias
dc.creator | Tirado Villegas, Gloria A. | |
dc.date | 2019-12-01 | |
dc.date.accessioned | 2023-07-12T13:53:11Z | |
dc.date.available | 2023-07-12T13:53:11Z | |
dc.identifier | https://revistas.uas.edu.mx/index.php/Escripta/article/view/475 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7389058 | |
dc.description | This text analyzes the inclusion of female students in the historiography of the 1968 movement, which has been abundant. Decades after the movement, texts are published in which considerations of some of the young participants appear, however in the first three decades after 68 their testimonies are not considered valuable or necessary, even those of Ana Ignacia Rodríguez, La Nacha, who with Roberta Avendaño, La Tita, was imprisoned in the prison of Santa Martha Acatitla; historiography concentrated on denouncing what happened on October 2, 1968. This partly explains the presence of female teachers and students in studies with a gender perspective, appearing until 2001 with Anglo-Saxon historians, who at the same time revealed the bias in the treatment of the issue when considering only the testimonies of the leaders. This situation is contrasted with the studies published in 2018, in which the different forms of women of participation are visualized. | en-US |
dc.description | En este texto se analiza la inclusión de las mujeres estudiantes en la historiografía del movimiento de 1968, la cual ha sido abundante. Décadas después del movimiento se publican textos en los que aparecen consideraciones de algunas de las jóvenes participantes, sin embargo, en las primeras tres décadas posteriores al 68 no se consideraron valiosos o necesarios sus testimonios, incluso los de Ana Ignacia Rodríguez, La Nacha, quien con Roberta Avendaño, La Tita, estuvo presa en la cárcel de Santa Martha Acatitla; la historiografía se concentró en denunciar lo ocurrido el 2 de octubre de 1968. Esto explica en parte que la presencia de maestras y mujeres estudiantes en los estudios con perspectiva de género aparezcan hasta el 2001 con historiadoras anglosajonas, quienes al mismo tiempo develaron el sesgo en el tratamiento del tema al considerar sólo los testimonios de los líderes. Esta situación se contrasta con los estudios publicados en el 2018, en los que se visualizan ya las distintas formas de participación de las mujeres. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Autónoma de Sinaloa | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uas.edu.mx/index.php/Escripta/article/view/475/330 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Revista Escripta | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | Revista Escripta; Vol. 1 Núm. 2 (2019): Escripta; 117-139 | es-ES |
dc.source | 2594-2891 | |
dc.subject | mujeres | es-ES |
dc.subject | historiografía | es-ES |
dc.subject | memoria | es-ES |
dc.subject | movimiento estudiantil | es-ES |
dc.subject | women | en-US |
dc.subject | historiography | en-US |
dc.subject | memory | en-US |
dc.subject | student movement | en-US |
dc.title | The inclusion of students in the historiography of ‘68, other voices, other memoirs | en-US |
dc.title | La inclusión de las estudiantes en la historiografía del 68, otras voces, otras memorias | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |