Migración de retorno y socialización infantil: un acercamiento con afromexicanos

dc.creatorQuecha Reyna, Citlali
dc.date2021-01-27
dc.date.accessioned2023-06-20T17:36:31Z
dc.date.available2023-06-20T17:36:31Z
dc.identifierhttps://www.revistas.unam.mx/index.php/antropologia/article/view/71411
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6730016
dc.descriptionThe current diaspora returning from the United States to Mexico is made up of a significant number of Mexican children of school age. However, although having new and different educational needs, this childhood is subjected to strong processes of disregard and exclusion in the Mexican educational system. The objective of this work is to analyze how these processes are concatenated in the schools of the State of Oaxaca and what repercussions they have on these children. For this, a qualitative methodology of anthropological field work carried out between the years 2018 and 2019 used different ethnographic techniques to obtain data: participant and non-participant observation, semi-structured interviews and informal conversations. The main findings point to the existence of invisibility processes of returned children in the macro, meso and micro structures of the educational system that, correspondingly, cause their exclusion in the same structures.en-US
dc.descriptionEsta contribución presenta una reflexión y análisis sobre los escenarios que se gestan en la interacción entre niñas y niños afromexicanos que retornan desde Estados Unidos a las comunidades de origen, ya sean suyas o de sus padres. En particular, se presentará con mayor detalle las implicaciones que tiene su reinserción en el ámbito escolar. En el artículo se brindan datos relacionados con las ideas que circulan en torno a la palabra “extranjero”. La perspectiva analítica con que se estudia este fenómeno es la antropología de la infancia en diálogo con los estudios sobre racismo y la xenofobia. Los datos presentados corresponden a comunidades afrodescendientes de la región de la Costa Chica, en los estados de Guerrero y Oaxaca, México.es-ES
dc.formatapplication/pdf
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dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Investigaciones Antropológicases-ES
dc.relationhttps://www.revistas.unam.mx/index.php/antropologia/article/view/71411/67625
dc.relationhttps://www.revistas.unam.mx/index.php/antropologia/article/view/71411/74437
dc.rightsDerechos de autor 2020 Anales de Antropologíaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceAnnals of Anthropology; Vol. 55 No. 1 (2021): enero-junio; 21-30en-US
dc.sourceAnales de Antropología; Vol. 55 Núm. 1 (2021): enero-junio; 21-30es-ES
dc.source2448-6221
dc.source0185-1225
dc.source10.22201/iia.24486221e.2021.1
dc.subjectChildhooden-US
dc.subjectmigrationen-US
dc.subjectschool (re)insertionen-US
dc.subjectdiscriminationen-US
dc.subjectUnited States-Mexicoen-US
dc.subjectCosta Chicaes-ES
dc.subjectMéxicoes-ES
dc.subjectxenofobiaes-ES
dc.subjectinfanciaes-ES
dc.subjectextranjeríaes-ES
dc.titleThe returned “others”. Invisibility and exclusion in the Mexican education system: ethnographic data from Oaxacaen-US
dc.titleMigración de retorno y socialización infantil: un acercamiento con afromexicanoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeetnografíaes-ES


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