info:eu-repo/semantics/article
Editing ourselves, naming ourselves: enunciation and subjects of the Taller Colectivo de Edición (Collective Edition Workshop)
Editarnos, nombrarnos: enunciación y participantes del Taller Colectivo de Edición
Registro en:
10.15359/udre.11-1.8
Autor
Rubin, María José
Institución
Resumen
The Collective Edition Workshop (Taller Colectivo de Edición, TCE) is an extracurricular course that integrates the Prison Extension Program of the Faculty of Philosophy and Literature at the University of Buenos Aires (UBA). It is taught in university centers of the UBA 23rd program, where it displays a collective work of reflection and action around the meanings built as part of the editorial task and with the horizon of publication of a journal. We propose reading texts that address the names of journals to question and re-signify these names, discussing meanings rooted in discourses that relate to confinement and characterize people deprived of their freedom from a punitive and stigmatizing perspective. Reviewing the own name as an editing collective condenses our working logic, understanding that editing in this context involves an enunciative position that goes beyond the workshop’s framework and implies movement in subjective terms. El Taller Colectivo de Edición (TCE) es un curso extracurricular que integra el Programa de Extensión en Cárceles de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (UBA). Se dicta en centros universitarios del programa UBA XXII, donde se despliega un trabajo colectivo de reflexión y acción en torno a los sentidos que se construyen como parte de la tarea editorial, con el horizonte de publicación de una revista. Proponemos una lectura de textos que abordan los nombres de las revistas para cuestionarlos y resignificarlos, disputando sentidos arraigados en discursos que relatan el encierro y caracterizan a las personas privadas de su libertad desde una perspectiva punitivista y estigmatizante. La revisión del propio nombre como colectivo editor condensa nuestra lógica de trabajo, entendiendo que la edición en este contexto involucra un posicionamiento enunciativo que excede el marco del taller e implica también un movimiento en términos subjetivos.