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St. Augustine: analysis of some tensions between the temporal and the eternal in the bosom of his work “De libero arbitrio”
San Agustín: análisis de algunas tensiones entre lo temporal y lo eterno en el seno de su obra “De libero arbitrio”
Registro en:
10.30972/ach.086478
Autor
Aguilar, Gerardo Adrián; Universidad Nacional del Nordeste
Institución
Resumen
Throughout his restless life, St Augustine took him to explore cities, cultures and religions in his own search for himself. Desirous of finding something that completes it, whose enterprise obtained its culminating moment in the conjugation of reason and faith obtaining within itself its maximum truth. Understanding the power of Christianity of his time, he fused it with his knowledge of Platonic philosophy, turning them to ethics, morality, law and politics, seeking peace in a hostile environment, at a critical time in the Roman Empire, biased by invasions and looting, motivating hope in men.The proposal of the exploratory work is man in his double situation, on the one hand, mundane and that of at least wanting to return to the divine, How does he reconcile his double situation in his existence with the temporal and divine law mentioned in his work De libero arbitrio? Saint Augustine resolves this on a moral level, but he must also resolve it on a political level, for the Holy Father we are pilgrims in this world, man must resemble his divine plan, peace, so what he has to seek with the laws is peace, concord, is in this sense the positive vision of the state that can establish concord in the state, as it was stated in the book XIX of The City of God.From this proposal it is proposed to go through a specific bibliography of the works of the Saint of Hippo as De Libero Arbitrio, Civitas Dei, taking auxiliary approaches of secondary literature. What is intended to contribute minimally is an ethical and political conceptual reconstruction of Saint Augustine in his unsystematic work. La inquietante vida de San Agustín, en búsqueda, en definitiva, de su propia identidad lo llevó a recorrer ciudades, culturas, religiones. Deseoso de encontrar algo que lo complete, cuya empresa obtuvo su momento cúlmine en la conjugación de razón y fe, obteniendo en su interior su máxima verdad. Al comprender el poder del cristianismo de su época, lo fusionó con sus conocimientos sobre filosofía platónica, volcándolos a la ética, la moral, al derecho y a la política, buscando la paz en un ambiente hostil, en un momento crítico del Imperio Romano, sesgado por invasiones y saqueos, motivando la esperanza en los hombres.La propuesta de este trabajo, que consideramos exploratorio, es el hombre en su doble situación, por un lado, mundana y la de al menos querer retornar a lo divino, ¿Cómo concilia su doble situación que tiene en su existencia con respecto a la ley temporal y divina mencionada en su obra De libero arbitrio? San Agustín resuelve esto a nivel moral, pero también lo tiene que resolver a nivel político, para el santo padre somos peregrinos en este mundo, el hombre debe asemejarse a su designio divino: la paz. Entonces, lo que tiene que buscar con las leyes es la paz, la concordia, es en este sentido la visión positiva del estado, que se puede reestablecer la concordia entre los hombres, como lo expuso en el libro XIX de su obra Civitas Dei.A partir de este planteo, se propone recorrer una bibliografía específica de las obras del santo de Hipona como De Libero Arbitrio y Civitas Dei, tomando además enfoques auxiliares de literatura secundaria. Lo que se pretende aportar mínimamente es una reconstrucción conceptual ética y política de San Agustín en su obra asistemática.