info:eu-repo/semantics/article
On dictatorship. Carl Schmitt and the article 48 of the Weimar Constitution
Sobre la dictadura. Carl Schmitt y el artículo 48 de la Constitución de Weimar
Registro en:
10.30972/nvt.1826168
Autor
Vendramin, Bruno; Universidad de Buenos Aires
Institución
Resumen
The article analyzes Carl Schmitt's interpretation of article 48 of the Weimar Constitution in view of the categories of dictatorship and state of exception. In this context, it is argued that Schmitt was not an enemy of the Weimar Republic. To develop this, it is reconstructed how Schmitt identifies in article 48 the ideal tool to face the crises that threaten the republic. In his vision, the article contains a dictatorship in the head of the president destined to defend the Constitution. However, the change of the Weimar crisis around 1929 leads him to modify the concrete implications of this. Thus, between 1921 and 1928, Schmitt defends that the president can adopt all the necessary measures to maintain public order –even violating certain constitutional clauses– and suspend the fundamental rights listed in the article. Then, between 1929 and 1933, Schmitt broadens the notion of public order to integrate the area of the economy. Appealing to the notion of constitutional praxis, Schmitt justifies the state of economic emergency and the power of the president to issue decrees with the force of law. In his opinion, both questions fall within the limits of article 48. El artículo analiza la interpretación de Carl Schmitt sobre el artículo 48 de la Constitución de Weimar a la luz de las categorías de dictadura y estado de excepción. En este marco, se sostiene que Schmitt no fue un enemigo de la república de Weimar. Para desarrollar esto, se reconstruye cómo Schmitt identifica en el artículo 48 la herramienta idónea para enfrentar las crisis que amenazan a la república. En su visión, el artículo contiene una dictadura en cabeza del presidente destinada a defender la Constitución. Pero el cambio de matriz de la crisis de Weimar hacia 1929 lo lleva a modificar las implicancias concretas de esto. Así, entre 1921 y 1928, Schmitt defiende que el presidente puede adoptar todas las medidas necesarias para mantener el orden público –incluso violar determinadas cláusulas constitucionales– y suspender los derechos fundamentales enumerados en el artículo. Luego, entre 1929 y 1933, Schmitt amplía la noción de orden público para integrar la esfera de la economía. Apelando a la noción de praxis constitucional, Schmitt justifica el estado de emergencia económico y la facultad del presidente de dictar decretos con fuerza de ley. A su juicio, ambas cuestiones se encuadran dentro de los límites del artículo 48.