dc.contributorMartínez Posada, Libardo
dc.creatorCampos Calderón, Lina Marcela
dc.creatorFonseca Ayala, Nidia Mireya
dc.creatorVillaquirán Pinzón, Jose Reynaldo
dc.date.accessioned2023-03-16T13:16:38Z
dc.date.accessioned2023-06-05T19:18:26Z
dc.date.available2023-03-16T13:16:38Z
dc.date.available2023-06-05T19:18:26Z
dc.date.created2023-03-16T13:16:38Z
dc.identifierhttps://doi.org/10.48713/10336_38231
dc.identifierhttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/38231
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6648865
dc.description.abstractThe management control system enables Healthcare Service Providers to conduct a comprehensive evaluation of their institution, comparing expected versus actual results. It is necessary to continuously evaluate institutional processes to generate a Quality Improvement Plan and systematic verification mechanisms for medical, accounting, financial, and operational audits. These audits directly impact the institution's resource flow. Timely management of objections reported by Companies Responsible for Payment is a crucial strategy for ensuring institutional solvency and liquidity. Failure to comply with established timelines for objection responses affects the institution's operations as it may delay timely payment for medical services rendered. This document proposes an analysis of medical account auditing management of a third-level Healthcare Service Provider in Bogotá D.C. using a quantitative descriptive methodology. It aims to evaluate the financial impact of managing objections and returns of invoices filed before different Benefit Plan Administrative Entities contracted to provide medical services. The study also identifies the causes leading to the results found and provides recommendations to strengthen the institution's structure, process, and results to mitigate solvency and liquidity risks. Decree 4747 of 2007 and Resolution 3047 of 2008, modified by Resolution 416 of 2009, assign responsibilities for healthcare service providers and Companies Responsible for Payment. They aim to ensure proper administration of payment mechanisms for health services purchases and establish requirements for invoicing and objection management timelines. In this study, billing procedure and medical account and portfolio audits revealed weaknesses, reflecting a high portfolio volume to collect, slow cash flow, and sustained increases in objections and returns. The institution's document management for billing, portfolio, and audit processes requires updating and adjustments. The institution must implement cost measurement and control mechanisms per functional unit to make decisions related to medical cost management without affecting service quality. Although there are defined management and control indicators, they are not rigorously evaluated daily, making it challenging to monitor and control financial risk. The institution must implement mechanisms to settle and bill services promptly, clearly, and comprehensively to facilitate rescue and guarantee income for survival, growth, and development
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad del Rosario
dc.publisherEscuela de Administración
dc.publisherMaestría en Administración en Salud
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsEL AUTOR, manifiesta que la obra objeto de la presente autorización es original y la realizó sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto la obra es de exclusiva autoría y tiene la titularidad sobre la misma. PARGRAFO: En caso de presentarse cualquier reclamación o acción por parte de un tercero en cuanto a los derechos de autor sobre la obra en cuestión, EL AUTOR, asumirá toda la responsabilidad, y saldrá en defensa de los derechos aquí autorizados; para todos los efectos la universidad actúa como un tercero de buena fe. EL AUTOR, autoriza a LA UNIVERSIDAD DEL ROSARIO, para que en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, Ley 44 de 1993, Decisión andina 351 de 1993, Decreto 460 de 1995 y demás normas generales sobre la materia, utilice y use la obra objeto de la presente autorización. -------------------------------------- POLITICA DE TRATAMIENTO DE DATOS PERSONALES. Declaro que autorizo previa y de forma informada el tratamiento de mis datos personales por parte de LA UNIVERSIDAD DEL ROSARIO para fines académicos y en aplicación de convenios con terceros o servicios conexos con actividades propias de la academia, con estricto cumplimiento de los principios de ley. Para el correcto ejercicio de mi derecho de habeas data cuento con la cuenta de correo habeasdata@urosario.edu.co, donde previa identificación podré solicitar la consulta, corrección y supresión de mis datos.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
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dc.sourceResolución 3047 de 2008 modificada por la Resolución 416 de 2009, por medio de la cual se definen los formatos, mecanismos de envío, procedimientos y términos a ser implementados en las relaciones entre prestadores de servicios de salud y entidades responsables del pago de servicios de salud, definidos en el Decreto 4747 de 2007.
dc.sourceinstname:Universidad del Rosario
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional EdocUR
dc.subjectAuditoría
dc.subjectGestión de glosas y devoluciones
dc.subjectDevoluciones
dc.subjectInstituciones prestadoras de servicios de salud IPS
dc.subjectEmpresas administradoras de planes de beneficios
dc.subjectLiquidez
dc.subjectSostenibilidad
dc.subjectSolvencia
dc.titleImpacto financiero de la gestión de glosas y devoluciones en una Institución prestadora de servicios de salud de tercer nivel de complejidad en la ciudad de Bogotá D.C.
dc.typemasterThesis


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