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Hadewijch. Between mysticism and passion, the superego
Hadewijch. Entre el misticismo y la pasión, el superyó
Autor
Gómez, Mariana
Institución
Resumen
This article is based on the film Hadewijch by Bruno Dumont (2009), which is inspired by a young woman whose pain of being pushes her to a fanatical passion until the last consequences. This work lies in the articulation of this film with the fanaticism phenomenon, in one of its versions, mysticism. It maintains the premise that speaking of fanaticism implies the question of the body and parts of three points: masochism, the feminine and the superego. The question is asked about the superego in all fanatical passions, and its relationship with feminine jouissance. In this way, mysticism is approached from the original masochism, thinking it in relation to the feminine of the superego that pushes to jouissance disproportionately. From a journey through these theoretical categories, we seek to answer what leads Hadewijch to such mystical fanaticism and how far this woman can go by a fanatical love for the other En el presente artículo se trabaja a partir de la película Hadewijch de Bruno Dumont (2009), la cual está inspirada en una joven a la cual su dolor de existir la empuja a una pasión fanática hasta las últimas consecuencias. El trabajo radica en la articulación de dicha película con el fenómeno del fanatismo, en una de sus versiones, el misticismo. Sostiene la premisa que hablar de fanatismo implica la cuestión del cuerpo y parte de tres puntos: el masoquismo, lo femenino y el superyó. Se pregunta por el superyó en toda pasión fanática, y la relación del mismo con el goce femenino. De este modo se aborda al misticismo desde el masoquismo originario, pensándolo en relación a lo femenino del superyó que empuja a gozar desmesuradamente. A partir de un recorrido por dichas categorías teóricas, se busca responder qué lleva a Hadewijch a tal fanatismo místico y hasta dónde puede llegar esta mujer por un amor fanático hacia el otro.