info:eu-repo/semantics/article
Secrets of a Soul
Metapsicología freudiana, acto cinematográfico
Autor
Douville, Olivier
Institución
Resumen
After having presented the circumstances of the shooting of “Mysteries of the soul” by Pabst, the author explains the hostile attitude of Freud towards this movie which is actually quite well done. Whatever the absence of interest or reservations Freud might have had for the most advanced forms of art of his time, his theory on the unconscious processus could fit quite perfectly to describe what the cinema invents image wise. Where are we today? In what way do the movies carry the traces of the end of the great collective fictions and violence in history? Psychoanalysis, semiotics and motion science could join to treat movies not only as the narrative art, but also as an art which will articulate in its grammar, inflicted wounds to the common imagination and the ability to dream. Después de haber presentado las circunstancias del rodaje de la película Misterios de un alma de Pabst, el autor explica la actitud hostil de Freud respecto a esta película que, sin embargo, tuvo tanto éxito. Más allá de las reservas o el desinterés que mostraba Freud hacia las formas más avanzadas del arte de su tiempo, su teoría de los procesos psíquicos puede ser muy conveniente para describir lo que el cine trae de nuevo a la situación de la imagen. ¿Qué pasa hoy con esto? ¿Cómo el cine lleva la marca del fin de las grandes narraciones y de las violencias de la historia? Psicoanálisis, semiología y ciencia del movimiento pueden unirse para hablar del cine, no sólo como un arte narrativo sino también como un arte que va a representar en su propia gramática las heridas infligidas a lo imaginario colectivo y a la capacidad de soñar.