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God's problem. The Bacchantes and the Bible in Theorem
El problema de(l) dios. Las bacantes y La Biblia en Teorema
Autor
Van Aken, Amalia
Institución
Resumen
In this paper we attempt to describe the hypertext mechanisms applied by Pasolini in his novel Teorema and the eponymous film (both 1968), through the incorporation of the myth of Dionysus in The Bacchae of Euripides and some passages of the Bible. From this place In considering the foregoing, the representation will be analyzed of the struggle of social classes in Italy in the late sixties as one of the scenarios for two contending powers: one that is primitive, originative, dignified and close to nature, represented by the working class and peasantry -especially by the character of Emilia-; and the capitalist and bourgeois power, represented by the family as a whole. The antithesis proposed by Pasolini to this fight is the destruction of this family from the presence of a nameless guest, whose origin and destination are unknown; and who, by his configuration, refers to the Greek god Dionysius. En este trabajo se procuran describir los mecanismos hipertextuales que desarrolla Pasolini en su novela Teorema y en el film homónimo (ambos de 1968), a través de la incorporación del mito de Dionisio relatado en Las Bacantes de Eurípides y de algunos fragmentos de la Biblia. Desde este lugar se analiza la representación de la lucha de clases en Italia a fines de los años sesenta como un escenario más de confrontación entre el poder primitivo, original, digno y cercano a lo natural, representado por la clase obrera y campesina -particularmente por el personaje de Emilia-; y el poder capitalista y burgués, representado por toda la familia. La síntesis que propondrá Pasolini a esta lucha será la destrucción de esta familia a partir de la presencia de un huésped sin nombre y cuyo origen y destino se desconocen; y que por su configuración remite al dios griego Dionisio.