info:eu-repo/semantics/article
Network of neighborhood orchestras
Red de orquestas barriales;
Rede de orquestras de bairro
Autor
Andrada, Susana
Institución
Resumen
The audiovisual story presents the collective work of the Red de Orquestas Barriales de Córdoba, a movement-based and self-managed organization made up of 7 musical groups. From a teaching based on critical pedagogies, knowledge is shared through play, free experimentation and peer-to-peer training. As a result, more than 200 children and young people from low-income sectors find in the orchestras a space for the development of their artistic and social potential.The Network proposes actions that challenge social inequalities, and is based on the conviction that individual and collective artistic production is a vital element of the dignity of peoples. Therefore, while teaching and learning, community is woven, weaving together the efforts of different actors in the realization of rights.The audiovisual production was made by students of the "Elements of Social Psychology" course of the Film Career of the Faculty of Arts during 2019 as an activity of their course, and it was a significant contribution to give visibility to the Network from the voices of some of its protagonists. Currently, students from the Social Work and Psychology careers of the UNC carry out extension and undergraduate practices in the Network; in this dialogue where cooperation and mutual questioning are possible, the university learns from the territories in their daily struggles and commits itself to nurture them. El relato audiovisual presenta el trabajo colectivo de la Red de Orquestas Barriales de Córdoba, una organización movimientista y autogestiva, conformada por 7 agrupaciones musicales. Desde una enseñanza que abreva en pedagogías críticas, se comparten saberes desde el juego, la libre experimentación, y la formación entre pares. Esto hace que más de 200 niñas, niños y jóvenes de sectores populares, encuentran en las orquestas, un espacio para el desarrollo de sus potencialidades artísticas y sociales. La Red propone acciones que impugnan las desigualdades sociales, y se sostiene en la convicción de que la producción artística individual y colectiva es un elemento vital de la dignidad de los pueblos. Por ello, al tiempo que se enseña y aprende, se teje comunidad, entramando esfuerzos de diferentes actores en la realización de derechos.La producción audiovisual fue realizada por estudiantes de la Cátedra “Elementos de la Psicología Social” de la Carrera de Cine de la Facultad de Artes durante el 2019 como actividad de su cursada, y se constituyó en un aporte significativo para dar visibilidad a la Red desde las voces de algunos/as de sus protagonistas. Actualmente estudiantes de las Carreras de Trabajo Social y Psicología de la UNC realizan prácticas extensionistas y de grado en la Red; en ese diálogo donde son posibles la cooperación y la mutua interpelación, la universidad aprende de los territorios en sus luchas cotidianas y se compromete a nutrirlas.