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Rosa and the inaudible singer: no-place, places of memory and voice-place nexus
Rosa y el canto inaudible: no- lugar, lugares de memoria y nexo voz-lugar
Registro en:
10.34096/ps.n6.11349
Autor
Mena, Rosario
Institución
Resumen
Based on the experience of the Aymara singer and intercultural educator Rosa Qhispi (Tarapacá Region, northern Chile), the link between song and place is approached in three crossed aspects. The one related to the traditional role (place) of the Andean singer makes explicit her lack of a place of enunciation configured by a historical and structural silencing, perpetuated in the neoliberal interculturality, that determines its inaudibility. The geographic one refers to migration to the city, uprooting and the translocal situation that characterizes Aymara subjects in the region, in permanent transit between urban and rural spaces. Finally, in the mnemic dimension, musical practices are proposed as places of memory, as instances of recreation of collective memory that are activated in different spaces and contexts, with different degrees of territorial linkage. The album, as a delocalized place of memory, constitutes a fundamental tool, allowing Rosa to perform and project her role according to her own notions of tradition and interculturality. The animals present in the songs enhance the voice-place nexus of singing with community and nature.
En base la experiencia de la cantora y educadora intercultural aymara Rosa Qhispi (Región de Tarapacá, norte de Chile) se aborda el vínculo entre canto y lugar en tres vertientes cruzadas. La relativa al rol (lugar) tradicional de la cantora andina explicita su carencia de un lugar de enunciación, configurada por un silenciamiento histórico y estructural –perpetuado en la interculturalidad neoliberal– que determina su inaudibilidad. La geográfica, por su parte, refiere a la migración a la ciudad, el desarraigo y la situación de translocalidad que caracteriza a las y los sujetos aymaras en la región, en permanente tránsito entre los espacios urbanos y rurales. Por último, en la dimensión mnémica se propone a las prácticas musicales como lugares de memoria en cuanto instancias de recreación de la memoria colectiva que se activan en diferentes espacios y contextos, con distintos niveles de vinculación territorial. El disco, como lugar de memoria deslocalizado, constituye una herramienta fundamental al permitir a Rosa performar y proyectar su rol de acuerdo con sus propias nociones de tradición e interculturalidad. Los animales presentes en las canciones potencian el nexo voz-lugar del canto con la comunidad y la naturaleza.