info:eu-repo/semantics/article
Evaluation of the use of the Moodle platform in the management of university learning in the Faculty of Systems Engineering of the UNCP
Evaluación del uso de la plataforma Moodle en la gestión del aprendizaje universitario en la Facultad de Ingeniería de Sistemas de la UNCP
Registro en:
10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2019.16.1038
Autor
Huamán Samaniego, Héctor
Vásquez Caicedo, Moisés
Institución
Resumen
The research raises the problem of the influence of the use of the Moodle platform in the management of university learning in the Faculty of Systems Engineering of the UNCP, with the aim of being able to establish if there is any relation of use with teaching and learning, so that some strategies can be identified to reinforce virtual work as a support in professional training. The research is descriptive. The design is non-experimental transactional, assuming the application of an instrument that measures the use of the platform in three dimensions in particular: the general, navigation and design and the use of multimedia tools. The main findings are that only 58 % of teachers register use of the virtual platform and as a repository, without it being important to reinforce student training. 23.3% of teachers do not make use of the virtual platform, and predominantly correspond to quantum courses, such as: mathematics, statistics, physics, among others. The dimensión of the general quality and of the methodology that is the one that has the best appreciation both the teacher and the student and the dimension of the technical quality of the multimedia resources, is the one that represents the least preference on the part of teachers, due priority to poor accessibility and adaptability to these resources. El trabajo plantea el problema de la influencia del uso de la plataforma Moodle en la gestión del aprendizaje universitario en la Facultad de Ingeniería de Sistemas de la UNCP, con el objetivo de poder establecer la relación del uso con la enseñanza aprendizaje, de manera que se puedan identificar algunas estrategias para reforzar el trabajo virtual, como soporte en la formación profesional. La investigación es descriptiva, de diseño no experimental transaccional, asumiendo la aplicación de un instrumento que mide el uso de la plataforma en tres dimensiones en particular: lo general, la navegación y diseño y el uso de las herramientas multimedia. Se determinó que, el 58 % de los docentes registran uso de la plataforma virtual y a manera de repositorio, sin que sea importante para reforzar la formación estudiantil. El 23.3 % de los docentes, no hacen uso alguno de la plataforma virtual y, predominantemente, corresponden a los cursos cuánticos, como: matemática, estadística, física, entre otros. La dimensión de la calidad general y de la metodología, que es la que mejor apreciación tiene tanto docente como estudiantil, y la dimensión de la calidad técnica de los recursos multimedia, es la que menos preferencia representa por parte de los docentes, debido fundamente a la poca accesibilidad y adaptabilidad a dichos recursos.