bachelorThesis
Mind mapping activities for the development of writing skill.
Fecha
2022-09Autor
Cabezas Tufiño, Katherine Andrea
Calle Moyano, Karen Sofía
Institución
Resumen
Mind mapping as a learning technique guides the student to be more creative, to work both individually and in group, and also empowers each of their ideas to make decisions. This project aims to design a didactic guide based on activities to strengthen the writing skills with the use of the mind mapping technique for the A1.1 level of eighth grade students of the "Teniente Hugo Ortiz" Educational Unit during the 2022-2023 school year. The methodology applied was mixed, the instruments used were quantitative and qualitative research. The data obtained from the quantitative studies through a survey to the students showed that they do not have a level of English according to their level of education. Likewise, from the qualitative point of view, a class observation guide and an interview with the different teachers were applied. These results were analyzed to develop the appropriate didactic guide using the Task-based Learning approach and the mind mapping technique that teachers can implement in the classroom to meet the needs of the students. Teachers will be able to motivate their students to participate and improve their writing skills by using mind maps. Los mapas mentales como técnica de aprendizaje orientan al estudiante a ser más creativo, a trabajar tanto individual como grupal y, además, fortalece cada una de sus ideas para tomar decisiones. Este proyecto tiene como objetivo diseñar una guía didáctica basada en actividades para fortalecer la habilidad escrita mediante el uso de la técnica de mapas mentales para el nivel A1.1 de los estudiantes de octavo grado de la Unidad Educativa” Teniente Hugo Ortiz” durante el ciclo escolar 2022-2023. La metodología utilizada en este proyecto fue de carácter mixto, los instrumentos utilizados fueron de la investigación cuantitativa y cualitativa. Los datos obtenidos de los estudios cuantitativos mediante una encuesta a los estudiantes evidenció que estos no poseen un nivel de inglés acorde a su formación. Asimismo, de manera cualitativa, se aplicó una guía de observación de clases y una entrevista a los diferentes profesores. Estos resultados se analizaron para desarrollar la guía didáctica adecuada utilizando el enfoque Task-based Learning y la técnica de mapas mentales para que los docentes puedan implementar dentro del salón de clases, y cumplir con las necesidades de los estudiantes. Los docentes podrán motivar a sus estudiantes a participar y mejorar su habilidad escrita mediante el uso de los mapas mentales.