bachelorThesis
The influence of interactive game-based learning on the oral competence of efl learners
Fecha
2020-10Autor
Estupiñán Macías, Pilar Justina
Institución
Resumen
Nowadays, the Information Communication Technologies (ICTs) are a predominant aspect within the teaching-learning process. English teachers make big efforts to make interactive classes even though this can be challenged for them. Based on the objectives, rules by the Ecuadorian Curriculum, the main objective of this research is to strength the development of the oral competence of 8th year students at Unidad Educativa Fiscal "Canal de Jambelí", and through the studies and methodologies accomplished the design of a didactic guide with interactive game-based activities. This project was based on field study, bibliographical research and statistical analysis. The data obtained by the observation showed the deficiency in the oral competence of the English language, and the lack of interactive tools used by the teacher to help learners to master a foreign language. For this reason, the implementation of a didactic guide with interactive activities aim to foster the development of the oral competence. As a final result, the students and the teacher will be the beneficiaries and it will allow to reach the level of proficiency stablished in the curriculum. En la actualidad, las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) son un aspecto predominante dentro del proceso de enseñanza-aprendizaje. Los profesores de inglés hacen grandes esfuerzos para hacer clases interactivas a pesar de que esto puede ser un desafío para ellos. Con base en los objetivos, reglas del Currículo Ecuatoriano, el objetivo principal de esta investigación es fortalecer el desarrollo de la competencia oral de los estudiantes de 8° año de la Unidad Educativa fiscal “Canal de Jambelí”, y a través de los estudios y metodologías logradas, el diseño de una guía didáctica con actividades interactivas basadas en juegos. Este proyecto se basó en el estudio de campo, la investigación bibliográfica y el análisis estadístico. Los datos obtenidos por la observación demuestran la deficiencia en la competencia oral del idioma ingles y la falta de herramientas interactivas utilizadas por el docente para ayudar a los estudiantes a dominar un idioma extranjero. Por ello, la implementación de una guía didáctica con actividades interactivas tiene como objetivo favorecer el desarrollo de la competencia oral. Como resultado final, los alumnos y el docente serán beneficiados y podrán alcanzar el nivel de competencia establecido en el plan de estudios.