bachelorThesis
Influence of curriculum adaptations in the english program to develop reading comprehension in children with dyslexia
Fecha
2019-04Autor
Merino Angulo, Viviana Carolina
Institución
Resumen
This research work seeks to guide English language teachers in the application of curricular adaptations in students with dyslexia of Eighth Course, room "A" of the Chongon Public High School of the city of Guayaquil, Ecuador in the school year 2018- 2019, which evidence difficulties in reading comprehension. The theoretical framework contains valuable information about dyslexia, its causes and effects, as well as the cognitive areas that are affected by this reading-writing disorder. Likewise, the theoretical framework refers to the curricular adaptations based on the comprehensive reading classes, focusing on the types of readings and the modifications that the curriculum deserves in order to ensure that a dyslexic student participates in his or her own knowledge. The data was collected through a field investigation with the participation of seven dyslexic students, an English teacher and the chairman of the educational center. An interview was applied with ten questions for both the teacher and the authority of the school. Another research instrument that was applied was a survey with the participation of the seven dyslexic students and the results were analyzed through statistical tables and graphics. In the same way, a bibliographical research was applied as a query of several authors that support the different theories and scientific texts consulted. This project also frames an exploratory-type research in which a suitable technique is sought for the achievement of reading comprehension of students with dyslexia. The proposal presented is a guide based on the appropriate curricular adaptations to the English program for the development of reading skills in students with dyslexia, which is an innovative tool that allows practicing the inclusion that is mandatory in the Constitution of Ecuador Este trabajo de investigación busca orientar a los docentes de la enseñanza del idioma Inglés en la aplicación de adaptaciones curriculares en los estudiantes con dislexia de Octavo Curso Paralelo “A” del Colegio Fiscal Chongon de la ciudad de Guayaquil, Ecuador en el período lectivo 2018-2019, los cuales muestran dificultades en la comprensión lectora. El marco teórico contiene información valiosa sobre la dislexia, sus causas y efectos, así como las áreas cognitivas que se ven afectadas por este trastorno de lecto-escritura. Así mismo, el marco teórico se refiere a las adaptaciones curriculares basadas a las clases de lectura comprensiva, enfoca los tipos de lecturas y las modificaciones que el currículo amerita para lograr que un estudiante disléxico sea partícipe de su propio conocimiento. Los datos se recogieron a través de una investigación de campo con la participación de siete estudiantes disléxicos, una docente de Inglés y el rector del centro educativo. Se aplicó una entrevista con un cuestionario de diez preguntas tanto para la maestra como para la autoridad del colegio. Una encuesta se aplicó a los siete estudiantes y los resultados fueron analizados a través de cuadros estadísticos. De igual manera se aplicó una investigación bibliográfica como consulta de varios autores que dan soporte a las diferentes teorías y textos científicos consultados. Este proyecto también enmarca una investigación de tipo exploratorio donde se busca una técnica adecuada para el logro de la comprensión lectora de los estudiantes con dislexia. La propuesta presentada es una guía basada en las adaptaciones curriculares apropiadas al programa de Inglés para el desarrollo de las habilidades lectoras en los estudiantes con dislexia, la cual es una herramienta innovadora que permite practicar la inclusión que es mandatoria en la Constitución del Ecuador