info:eu-repo/semantics/article
Estrés y burnout docente: conceptos, causas y efectos
Autor
Zavala Zavala, José
Institución
Resumen
In this article the concepts of stress (eustress and distress) and stress coping arereviewed under a transactional perspective mainly, and it is also described the burnoutor syndrome of professional wearing as consequence of the chronic stress. Itis also offered a series of statisticals related to Latin-American teachers’ perceptionsof stress and health conditions, and there is indeed the shadow of a doubt of thepossible suffering of burnout. The stress has direct effects in the physical and psychologicalwell being of the teacher, and simultaneously an impact in the personallife and his/her performance of the educational organization. En este artículo se revisan los conceptos de estrés (eustrés y distrés) y afrontamientobajo una perspectiva transaccional principalmente, y se describe el llamado síndromede desgaste profesional o burnout como consecuencia del estrés crónico.Se ofrecen una serie de estadísticos relacionados tanto con la percepción del estrésy como la salud en muestras latinoamericanas de docentes de educación básica,y por ende, se vislumbra la posible presencia de burnout. El estrés tiene efectosdirectos en la salud física y psicológica del docente, y a la vez un impacto en suvida personal y desempeño de la organización.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
The burnout epidemic during the COVID-19 pandemic: The role of LMX in alleviating physicians' burnout
Cardoso de Moura, Eduardo; Furtado, Liliane; Sobral, Filipe -
Translation, adaptation, and validation of the Copenhagen Burnout Inventory for the Peruvian version
Hernández Breña, Wilson; Burneo, Andrea; Cassaretto, Mónica -
Incidencia del sentido de humor y la personalidad sobre el síndrome de desgaste profesional (BURNOUT) en docentes
D'Anello Koch, Silvana; D'Orazio, Ana K.; Barreat Montero, Yariani; Escalante, Gregorio