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The Obstacles and Challenges of STEM Women Entrepreneurs
Barreras y desafíos de las Emprendedoras STEM
Registro en:
10.18800/360gestion.202207.005
Autor
Debeljuh, Patricia
Foutel, Mariana
Torres Carbonell, Silvia
Institución
Resumen
This paper analyzes the main obstacles and challenges that women face in STEM entrepreneurship and gathers the results of the research carried out by the WISE Project (Women in STEM Entrepreneurship), developed by IAE Business School and BID Lab. The quantitative portion of this study examines 1100 cases, and the qualitative part dissects 40 interviews with women leaders from Argentina, Peru, Ecuador and Colombia, identifiying the needs, motivations and surveyed expectations of female entrepreneurs in STEM areas in 4 countries of the region.The main motivations for starting a business are the search for better work/life balance, the pursuit of self-realization, as well as the desire for freedom of choice; while obstacles include difficulty in generating the aforementioned balance, third-party prejudice, failed access to financial resources, risk aversion and uncertainty management. A positive assessment of academic training for entrepreneurial activity is identified, linked to technical tools, although insufficient in topics necessary for the administration of a business and in the development of managerial skills.The conclusions of this work seek to strengthen the ecosystem for entrepreneurship and innovation in STEM careers, not only by increasing the number of women who choose a STEM path, but also by encouraging new ventures that arise to take more disruptive approaches in business, gain access to adequate financing, boost their productivity, grow in reach and size, and become job creators in their new economies. Este estudio analiza las principales barreras y desafíos que enfrentan las mujeres a la hora de emprender en áreas STEM y recoge los resultados de la investigación en el marco del Proyecto WISE – Women in STEM Entrepreneurship – desarrollado por el IAE Business School y el BIDLab. La investigación cuantitativa (1100 casos) y cualitativa (40 entrevistas a mujeres líderes de Argentina, Perú, Ecuador y Colombia) identificó las necesidades y motivaciones y relevó expectativas de emprendedoras en áreas STEM en cuatro países de la Región.Las principales motivaciones para emprender son el equilibrio vida personal/profesional, y la autorrealización y la libertad para elegir; en tanto las barreras refieren a la dificultad para generar ese balance, la mirada prejuiciosa de terceros, el acceso a los recursos financieros, la aversión al riesgo y el manejo de la incertidumbre.Se identifica una valoración positiva de la formación académica para la actividad emprendedora, vinculada con herramientas técnicas, aunque insuficiente en temáticas necesarias para la administración de un negocio y en el desarrollo de competencias directivas.Las conclusiones buscan fortalecer el ecosistema para el emprendimiento y la innovación poniendo foco en las carreras STEM no solo para aumentar la cantidad de mujeres que eligen esas áreas de estudio, sino también para que los nuevos emprendimientos que surjan de ellas lleguen a ser disruptivos, accedan a financiamiento, aumenten su productividad, crezcan y creen puestos de trabajo en los sectores de las nuevas economías.