Barreras y desafíos de las Emprendedoras STEM

dc.creatorDebeljuh, Patricia
dc.creatorFoutel, Mariana
dc.creatorTorres Carbonell, Silvia
dc.date2022-09-13
dc.identifierhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/360gestion/article/view/25843
dc.identifier10.18800/360gestion.202207.005
dc.descriptionThis  paper  analyzes  the  main  obstacles  and  challenges  that  women  face  in  STEM  entrepreneurship  and  gathers  the  results  of  the  research  carried  out  by  the  WISE  Project  (Women  in  STEM  Entrepreneurship),  developed  by  IAE  Business  School  and  BID Lab. The quantitative portion of this study examines 1100 cases, and the qualitative part  dissects  40  interviews  with  women  leaders  from  Argentina,  Peru,  Ecuador  and  Colombia,  identifiying  the  needs,  motivations  and  surveyed  expectations  of  female  entrepreneurs in STEM areas in 4 countries of the region.The main motivations for starting a business are the search for better work/life balance, the pursuit of self-realization, as well as the desire for freedom of choice; while obstacles include difficulty in generating the aforementioned balance, third-party prejudice, failed access  to  financial  resources,  risk  aversion  and  uncertainty  management.  A  positive  assessment  of  academic  training  for  entrepreneurial  activity  is  identified,  linked  to  technical  tools,  although  insufficient  in  topics  necessary  for  the  administration  of  a  business and in the development of managerial skills.The conclusions of this work seek to strengthen the ecosystem for entrepreneurship and innovation in STEM careers, not only by increasing the number of women who choose a STEM path, but also by encouraging new ventures that arise to take more disruptive approaches  in  business,  gain  access  to  adequate  financing,  boost  their  productivity,  grow in reach and size, and become job creators in their new economies.en-US
dc.descriptionEste estudio analiza las principales barreras y desafíos que enfrentan las mujeres a la hora de emprender en áreas STEM y recoge los resultados de la investigación en el marco del Proyecto WISE – Women in STEM Entrepreneurship – desarrollado por el IAE Business School y el BIDLab. La investigación cuantitativa (1100 casos) y cualitativa (40 entrevistas a mujeres líderes de Argentina, Perú, Ecuador y Colombia) identificó las necesidades y motivaciones y relevó expectativas de emprendedoras en áreas STEM en cuatro países de la Región.Las principales motivaciones para emprender son el equilibrio vida personal/profesional, y la autorrealización y la libertad para elegir; en tanto las barreras refieren a la dificultad para generar ese balance, la mirada prejuiciosa de terceros, el acceso a los recursos financieros, la aversión al riesgo y el manejo de la incertidumbre.Se identifica una valoración positiva de la formación académica para la actividad emprendedora, vinculada con herramientas técnicas, aunque insuficiente en temáticas necesarias para la administración de un negocio y en el desarrollo de competencias directivas.Las conclusiones buscan fortalecer el ecosistema para el emprendimiento y la innovación poniendo foco en las carreras STEM no solo para aumentar la cantidad de mujeres que eligen esas áreas de estudio, sino también para que los nuevos emprendimientos que surjan de ellas lleguen a ser disruptivos, accedan a financiamiento, aumenten su productividad, crezcan y creen puestos de trabajo en los sectores de las nuevas economías.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.formatapplication/epub+zip
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes-ES
dc.relationhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/360gestion/article/view/25843/24367
dc.relationhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/360gestion/article/view/25843/24974
dc.relationhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/360gestion/article/view/25843/24991
dc.rightsDerechos de autor 2023 360: Revista de Ciencias de la Gestiónes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.source360: Revista de Ciencias de la Gestión; Núm. 7 (2022)es-ES
dc.source2518-0495
dc.source2415-5861
dc.subjectWomen entrepreneursen-US
dc.subjectSTEMen-US
dc.subjectMotivationsen-US
dc.subjectBusinessen-US
dc.subjectEmprendedorases-ES
dc.subjectSTEMes-ES
dc.subjectMotivacioneses-ES
dc.subjectNegocioses-ES
dc.titleThe Obstacles and Challenges of STEM Women Entrepreneursen-US
dc.titleBarreras y desafíos de las Emprendedoras STEMes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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