Learning styles and thinking styles among university students
ESTILOS DE APRENDIZAJE Y ESTILOS DE PENSAMIENTO ENTRE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
dc.creator | Rojas, Gladys | |
dc.creator | Salas, Raúl | |
dc.creator | Jimenez, Carlos | |
dc.date | 2018-06-11 | |
dc.date.accessioned | 2022-12-20T19:55:52Z | |
dc.date.available | 2022-12-20T19:55:52Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3385 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052006000100004 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5423633 | |
dc.description | Our project research attempts to identify learning styles and thinking styles of students' of the Major University of Temuco; to correlate them to each other and to verify their incidence in the academic achievement. Methodology: We worked with a sample of 226 second year students, Arts, Economy and Education, whose 97 were male and 129 women. Two instruments were applied : The Gregorc Style Delineator (DEG) and the Integral Diagnosis of Cerebral Dominance (DIDC). The results of application of the DIDC were: Subjects of the sample manifest: a non dominance; a prevalence of the limbic hemisphere on the cerebral one, and of the left one on the right; a prevalence of the quadrant B; a simple dominance. The results of application of the DEG were: Among subjects of the sample is noticed that: the dominant style is the Concrete Sequential, and the less dominant is the Abstract Random; they spread to prefer more the sequential thing that the random thing, and more the concrete thing that the abstract thing as learning modality. Almost all the thinking styles associate significantly with almost all the learning styles; the thinking styles have an effect statistically meaningful in the four learning styles. The study careers produce an effect statistically meaningful in learning styles and in thinking styles. There are a strong interdependence and relationship between the qualifications and the Concrete Sequential style. It doesn't exist meaningful association neither positive correlation between thinking styles and learning styles on one hand and the academic achievement for another. | en-US |
dc.description | Los objetivos de nuestro trabajo de investigación fueron: Identificar los estilos de aprendizaje y los estilos de pensamiento de estudiantes de la Universidad Mayor de Temuco; correlacionarlos entre sí y verificar su incidencia en el rendimiento académico. Metodología: Se trabajó con una muestra de 226 estudiantes de segundo año de Artes, Economía y Educación, de los cuales 97 eran varones y 129 mujeres. Se les aplicaron dos instrumentos: El Gregorc Style Delineator (DEG) y el Diagnóstico Integral de Dominancia Cerebral (DIDC). Los resultados de la aplicación del DIDC fueron: Los sujetos de la muestra manifiestan: una no dominancia; un predominio del hemisferio límbico sobre el cerebral, y del izquierdo sobre el derecho; un predominio del cuadrante B; una dominancia simple. Los resultados de la aplicación del DEG fueron: Entre los sujetos de la muestra se advierte que: el estilo dominante es el Secuencial Concreto, y el menos dominante es el Casual Abstracto; tienden a preferir más lo secuencial que lo casual, y más lo concreto que lo abstracto como modalidad de aprendizaje. Casi todos los estilos de pensamiento se asocian significativamente con casi todos los estilos de aprendizaje; los estilos de pensamiento tienen un efecto estadísticamente significativo en los cuatro estilos de aprendizaje. Las carreras de estudio producen un efecto estadísticamente significativo en los estilos de aprendizaje y en los estilos de pensamiento. Hay una fuerte interdependencia y relación entre las calificaciones y el estilo Secuencial Concreto. No existe asociación ni correlación positiva significativas entre los estilos de pensamiento y los estilos de aprendizaje por un lado y el rendimiento académico por otro. | es-ES |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3385/3179 | |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3385/3808 | |
dc.rights | Derechos de autor 2006 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 32 No. 1 (2006); 49-75 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 32 Núm. 1 (2006); 49-75 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | estilos de pensamiento | es-ES |
dc.subject | estilos de aprendizaje | es-ES |
dc.subject | dominancia | es-ES |
dc.subject | hemisfericidad | es-ES |
dc.subject | educación superior | es-ES |
dc.subject | thinking styles | en-US |
dc.subject | learning styles | en-US |
dc.subject | dominance | en-US |
dc.subject | hemisphericity | en-US |
dc.subject | higher education | en-US |
dc.title | Learning styles and thinking styles among university students | en-US |
dc.title | ESTILOS DE APRENDIZAJE Y ESTILOS DE PENSAMIENTO ENTRE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |