On dynamic causal thinking: towards an educational perspective
ACERCA DEL PENSAMIENTO CAUSAL DINÁMICO: HACIA UNA PERSPECTIVA EDUCATIVA
dc.creator | Schaffernicht, Martin | |
dc.creator | Madariaga, Patricio | |
dc.date | 2018-06-06 | |
dc.date.accessioned | 2022-12-20T19:55:46Z | |
dc.date.available | 2022-12-20T19:55:46Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3325 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052007000100008 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5423589 | |
dc.description | In system dynamics, causal links between variables indicate the direction and the polarity of influence. An examination of the “popular” definition of polarity and the justification of the “complete” definition suggest that people think of variables in a static manner. A dynamic approach leads to a distinction between the variables’ basic behavior and their particular behavior due to one event. We find a large set of basic behavior configurations for two connected variables. The “popular” definition holds only for those 4 configurations that correspond to static basic behavior, but the “complete” definition classifies all of them appropriately. We propose a conceptual model of the configurations and 5 research challenges. We finish showing a design for educational use of the configurations. | en-US |
dc.description | En dinámica de sistemas, los vínculos causales entre variables indican dirección y “polaridad”, lo que es difícil de aprender para estudiantes. La revisión de la definición “popular” de polaridad y la justificación de una definición más “completa” nos permiten señalar que pensamos en las variables en forma estática. Una aproximación dinámica nos conduce a distinguir un patrón de conducta general de la conducta particular debido a un evento. Encontramos un gran número de configuraciones de conducta general para casos con dos variables con un vínculo causal. Sólo las cuatro configuraciones con conducta general estática son bien clasificadas por la definición “popular”; la definición “completa” permite clasificar todas las configuraciones. Construimos un modelo conceptual de las configuraciones y cinco preguntas de investigación. Terminamos mostrando el uso educativo de las configuraciones. | es-ES |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3325/3164 | |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3325/3795 | |
dc.rights | Derechos de autor 2007 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 33 No. 1 (2007); 129-149 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 33 Núm. 1 (2007); 129-149 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | pensamiento causal | es-ES |
dc.subject | polaridad | es-ES |
dc.subject | complejidad dinámica | es-ES |
dc.subject | causal model | en-US |
dc.subject | polarity | en-US |
dc.subject | dynamic complexity | en-US |
dc.title | On dynamic causal thinking: towards an educational perspective | en-US |
dc.title | ACERCA DEL PENSAMIENTO CAUSAL DINÁMICO: HACIA UNA PERSPECTIVA EDUCATIVA | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |