info:eu-repo/semantics/article
Document the experience and understand training practices
Documentar la experiencia y comprender las prácticas formativas
Autor
Gil-Rojas, John Saúl
Institución
Resumen
This article is a documentary review that attempts to recognize the practices of teachers highlighted by their teachingperformance and their social and intellectual leadership, based on the revision of three main conceptual axes:1. Narrativedocumentation of formative experiences; 2. Social Representations (RS); and 3. The teaching set. Some of the literature isreviewed around these three axes, mainly the one related to the way the magisterial experience, the RS of those experiencesand the teaching located are linked. It is part of the budget according to which, this type of approach has a prominent placein contemporary research developments on the work of the teacher, the characterization of his pedagogical and educationalpractices, the constitution of his magisterial identity, among others, essential to achieving recognition of constituentelements of school life and training projects associated with their specific dynamics. Este artículo es una revisión documental que intenta reconocer las prácticas de maestros destacados por su desempeñodocente y su liderazgo social e intelectual, a partir de la revisión de tres ejes conceptuales principales: 1. La documentaciónnarrativa de experiencias formativas; 2. Las Representaciones Sociales (RS); y 3. La enseñanza situada. Se revisa parte dela literatura en torno a estos tres ejes, principalmente aquella relacionada con la manera como se vinculan la experienciamagisterial, las RS de esas experiencias y la Enseñanza situada. Se parte del presupuesto según el cual, este tipo deaproximación tiene un lugar destacado en los desarrollos investigativos contemporáneos sobre la labor del maestro, lacaracterización de sus prácticas pedagógicas y educativas, y la constitución de su identidad magisterial, entre otros,fundamentales para lograr el reconocimiento de elementos constitutivos de la vida escolar y de los proyectos formativosasociados a sus dinámicas específicas.