info:eu-repo/semantics/article
Imaginaries on the assessment of learning in school physical education at the José Antonio Galán educational institution
Imaginarios sobre la evaluación del aprendizaje en educación física escolar en la institución educativa José Antonio Galán
Autor
Almanza Arciria, Gabriel Eduardo
Pinillos García, Jesús María
Institución
Resumen
With this research addresses the problem of the little relevance that is granted to the evaluation of learning as an element of planning and implementation of teaching in the Area of Physical Education, Recreation and Sports (AERS), maybe, due there are no unified disciplinary and pedagogical criteria on the part of the teachers in the educational institution; to the social meanings that are constituted in the members of this community; in which it influences, for example, the priority given to other areas in tests of state; conditions of physical infrastructure, material resources and high temperatures of the region. Therefore, its objective was to understand imaginary about the evaluation of learning in this school discipline, with the support of the qualitative research. In the results excels, the emergency of sports practices, in which the learnings of concepts, procedures and attitudes are addressed; as well as physical activity and recreation practices to a lesser extent. With which it is intended with the views to the sports competence and as a means to contribute to other dimensions of the human being. Having as support conceptions of Physical Education oriented to sport; the comprehensive training; fitness and the recreation, the comprehensive training; the physical condition and recreation, from a competency assessment perspective. For its assessment, is used as a medium for the demonstration of the technique and the interest borrowed to learning for part of the students. Con esta investigación se aborda el problema de la poca relevancia que se le otorga a la evaluación del aprendizaje como elemento de planificación e implementación de la enseñanza en el Área de Educación Física, Recreación y Deporte (AERD), quizás, debido a que no existan criterios disciplinares y pedagógicos unificados por parte de los docentes en la institución educativa; a los significados sociales que se constituyen en los miembros de esta comunidad; en los que influye por ejemplo la prioridad que se le da a otras áreas en las pruebas de estado; condiciones de infraestructura física, recursos materiales y las altas temperaturas de la región. Por tanto, su objetivo fue comprender imaginarios sobre la evaluación del aprendizaje en esta disciplina escolar, con el apoyo del enfoque de investigación cualitativo. En los resultados sobresale la emergencia de prácticas deportivas, en las que se abordan aprendizajes de conceptos, procedimientos y actitudes; así como prácticas de actividad física y de recreación en menor proporción. Con las que se pretende la formación con miras a la competencia deportiva y como un medio para contribuir a otras dimensiones del ser humano. Teniendo como soporte concepciones de la Educación Física orientada al deporte; la formación integral; la condición física y la recreación, desde una perspectiva de la evaluación por competencias. Para su valoración se usa como medio la demostración de la técnica y el interés prestado al aprendizaje por parte de los estudiantes.