info:eu-repo/semantics/article
Interactive pedagogical alternatives for values education in juvenile aquatic pole
Alternativas pedagógicas interactivas para la educación en valores en el polo acuático juvenil
Autor
del Toro Alonso, Mayra C.
Resumen
The work studies the education in values, of so much relevance for the formation of the integral man to the one that aspires the Cuban society, making a derivation from the general thing to the particular thing to intrude in the sport environment of this process in the aquatic juvenile pole. It is a pertinent investigation, for the sustained concern of INDER with relationship to the integral formation of the sportsmen in socially accepted values and those characteristic of the olympic ideal. It was developed in three interrelated stages: a diagnostic phase about the education in values that it would facilitate the second of an interactive process for the design of alternative pedagogic and a third in which the designed alternatives are valued. The thesis postulates the conception of consenting to the education in values from the same interior of this formative process, with the perspective of the participant fellows been founded in the Popular Education that postulates the diagnostic triple of the reality In the practical order the work it contributes methodological aspects for the education process in values in the sport activity, digital and printed materials, technical of participation for interactional in this process, generalizable to formative diverse environments of the juvenile sport. The diagnostic phase allowed verifying in the official thing the declaration of social values and the absence of roads to consent to its education. In relationship the sport professors stand out the pedagogic conception centered in the professor's figure and their limitations cognitive and methodological, while the studying athletes confirm in their declarations their implication with the activity that you/they carry out and the recognition of fundamentally moral values that you/they assume special relevance in their daily relationships. El trabajo estudia la educación en valores, tema de tanta relevancia para la formación del hombre integral al que aspira la sociedad cubana, haciendo una derivación de lo general a lo particular para incursionar en el ámbito deportivo de este proceso en el Polo Acuático Juvenil. Es una investigación pertinente, por la sostenida preocupación del INDER con relación a la formación integral de los deportistas en valores socialmente aceptados y los propios del ideal olímpico. Se desarrolló en tres etapas interrelacionadas: una fase diagnóstica acerca de la educación en valores que posibilitaría la segunda como un proceso interactivo para el diseño de alternativas pedagógicas y una tercera en la que se valoran las alternativas diseñadas. La tesis postula la concepción de acceder a la educación en valores desde el interior mismo de este proceso formativo, con la perspectiva de los sujetos participantes fundada en la Educación Popular que propone el triple diagnóstico de la realidad. En el orden práctico, el trabajo aporta aspectos metodológicos para el proceso de educación en valores en la actividad deportiva, materiales digitales e impresos, técnicas de participación para interaccionar en este proceso, generalizables a diversos ámbitos formativos del deporte juvenil. La fase diagnóstica permitió constatar, en lo oficial, la declaratoria de valores sociales y la ausencia de vías para acceder a su educación. En relación los profesores deportivos, se destaca la concepción pedagógica centrada en la figura del profesor y sus limitaciones cognitivas y metodológicas, mientras que los estudiantes atletas confirman en sus declaratorias su implicación con la actividad que realizan y el reconocimiento de valores, fundamentalmente morales, que asumen especial relevancia en sus relaciones cotidianas.