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System for evaluating basic motion abilities in children with mild mental retardation from the special physical education
Sistema de evaluación de habilidades motrices básicas en escolares con retraso mental leve desde la educación física especial
Autor
Martínez Cordero, Reinier
Resumen
In Cuba the Special Physical Education aims to develop skills and motor skills in children with special educational needs on the basis of curricular adjustments. Which allows linking to society, not only motor possibilities, but also with personal values created by the execution of each exercise. At work a set of drivers to assess the development of Motor Skills in students with psychomotor disorders by brain injuries Mental Retardation specialty special schools "Rolando Perez Quintosa" and "Pablo de la Torriente Brau" indicators presented, the municipality Santa Clara, in order to improve the intervention of a physical education teacher from more objective perspective of the needs in schools presented by these students. the pedagogical dimension, the dimension doctor biological, psychological dimension, the dimension: a finding in the study of motor and socio-family needs, ensuring evaluate more comprehensively considering different dimensions of development of school as they are performed social and economic dimension. Among the methods used are: the case study, group dynamics, interviews, document analysis and techniques can appreciate: tests to assess motor skills in conjunction with motor skills and autovalidismo of school. En Cuba, la Educación Física Especial está encaminada a desarrollar habilidades y capacidades motrices en niños con necesidades educativas especiales sobre la base de adecuaciones curriculares lo que permite vincularlos a la sociedad, no sólo con posibilidades motrices, sino, además, con valores personales creados mediante la ejecución de cada actividad física. En este trabajo, se presenta un conjunto de indicadores motrices para evaluar el desarrollo de Habilidades Motrices en escolares con trastornos psicomotores por lesiones cerebrales en la especialidad Retraso Mental de las escuelas especiales “Rolando Pérez Quintosa” y “Pablo de la Torriente Brau”, del municipio de Santa Clara, y que tienen la finalidad de mejorar la intervención del profesor de Educación Física desde perspectivas más objetivas de las necesidades que presentan estos alumnos en el ámbito escolar. En el estudio se realiza una constatación de las necesidades motoras y socio-familiares que garantizan evaluar de manera más integral, considerando diferentes dimensiones del desarrollo de los escolares como son: pedagógica, médico- biológica, psicológica, social y la económica. Entre los métodos utilizados se encuentran: el estudio de caso, la dinámica grupal, la entrevista, el análisis de documentos y, entre las técnicas: pruebas para evaluar habilidades motrices, en conjunción con la psicomotricidad y el autovalidismo de los escolares.