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Pedagogical alternative for the conservation of the nature
Alternativa pedagógica para la conservación de la naturaleza
Autor
Palma, Lorenzo
Skewes, Juan Carlos
Guerra, Debbie
Resumen
Trees are meaningful references for the encounter of people from different cultural venues. In this sense they represent an opportunity for the creation of intercultural spaces that, meanwhile promote the protection of the native forest. Such is the conclusion of the pedagogical alternative “Speaking about trees and forests” seminar held on 2014 in Coñaripe, a small city by the lake Calafquén, and that for almost a century was the heart of the timber industry that devastated the region. The call was addressed to Chilean and Mapuche residents and had the trees as the focus of the reflection. Participants shared their memories, knowledge and affects concerning different tree and bush species that are part of their landscape. The pedagogical alternative integrates social communication and anthropology, identifying the living practices that favor forest conservation without excluding human populations. The discussions allow identifying cultural strategic species and practices and their impact on the native forest. Los árboles son hitos significativos para el encuentro entre personas de distintas proveniencias culturales. Representan, en este sentido, una oportunidad para la formación de espacios interculturales que, a la vez, promuevan una protección del bosque nativo. Así se constató en la alternativa pedagógica ‘Conversando sobre árboles y bosques’ realizado en diciembre de 2014 en Coñaripe, localidad emplazada en las inmediaciones del lago Calafquén, y que fuese el corazón de una industria maderera que por casi cien años asoló la región. La convocatoria se hizo a residentes chilenos y mapuche y tuvo foco de la reflexión a los propios árboles. Los participantes compartieron sus recuerdos, conocimientos y afectos relativos a las diversas especies arbóreas y arbustivas constitutivas de su paisaje. Esta alternativa pedagógica integra la comunicación social y la antropología identificando las prácticas de vida que favorecen la conservación de los bosques sin excluir a las poblaciones humanas. La discusión permite identificar las prácticas y especies culturalmente estratégicas y sus impactos en el bosque nativo.