info:eu-repo/semantics/article
The discursive model in writing across the curriculum
El modelo discursivo en la escritura a través del currículo
Registro en:
10.32541/recie.2018.v2i2.pp77-93
Autor
Adoumieh, Nour
Resumen
The university education requires that the student interact with the written speech. These practices require knowledge that goes beyond the code. There are linguistic and social conventions in each discursive community, therefore the students need to receive training and reflect on the scriptural process from pedagogical models. The purpose of this article is to offer the theoretical construction of the discursive model in writing through the curriculum in order to promote the epistemic function within the disciplines, given that writing occupies a decisive role in every educational context, both to produce knowledge as well as prove it. Some of the theoretical bases that support this study are Morin (1996), Apple (2000), Van Dijk (2003), Álvarez Angulo and Ramírez Bravo (2006), among others. That being the case, a theoretical approach is made from the different meanings of the model and discourse in order to delimit the nature of the developed construct. Then, the model is presented with its description and finally, the elements that characterize it: discursive construction process, periphery of rhetorical organizational competence, cognitive processes and educational action. La educación universitaria exige que el estudiante esté interactuando con el discurso escrito. Dichas prácticas requieren de un conocimiento que va más allá del código. Existen convenciones lingüísticas y sociales en cada comunidad discursiva, por lo tanto los discentes requieren recibir formación y reflexionar sobre el proceso escritural desde modelos pedagógicos. El propósito de este artículo es ofrecer la construcción teórica del modelo discursivo en la escritura a través del currículo a fin de fomentar la función epistémica en el marco de las disciplinas, dado que la escritura ocupa un protagonismo determinante en todo contexto educativo, tanto para producir conocimiento como para demostrarlo. Algunas de las bases teóricas que sostienen este estudio son Morin (1996), Apple (2000) Van Dijk (2003). Álvarez Angulo y Ramírez Bravo (2006), entre otros. En este sentido, se realiza un abordaje teórico desde las distintas acepciones de modelo y de discurso a fin de delimitar la naturaleza del constructo desarrollado. Luego, se presenta el modelo con su descripción y por último, los elementos que lo caracterizan: proceso de construcción discursiva, periferia de la competencia organizacional retórica, procesos cognitivos y acción educativa.