info:eu-repo/semantics/article
The cognitive biases: From cognitive psychology to the cognitive perspective of the organization, and its relationship with the processes to make management decisions
Los sesgos cognitivos: de la psicología cognitiva a la perspectiva cognitiva de la organización y su relación con los procesos de toma de decisiones gerenciales
Autor
Barón, Lorena
Zapata Rotundo, Gerardo J.
Resumen
The present research of a theoretical-descriptive nature aims to study cognitive biases in the organization from the perspective of management decision making. The subject is approached from a bibliographical review of the main postulates of cognitive psychology, and the beginnings of its applications in the organization according to the contributions of March and Simon, recognized as seminal authors for the development of this theoretical perspective, and continuing with different authors who have adopted and addressed it within the framework of the study of organizations, thus forming the cognitive school of the organization. During the work, the relationship between cognitive biases and the managerial perception process is developed, to then offer a set of contributions from the literature that show aspects related to their measurement and implications and applications. Because of this review, we highlight the great potential of processes and cognitive biases to understand and explain the behavior of management and leaders of the organization in situations of high complexity that have very important effects on their performance. La presente investigación, de naturaleza teórico-descriptiva, tiene como objetivo estudiar y analizar los sesgos cognitivos bajo la perspectiva de la toma de decisiones gerenciales. El tema se aborda a partir de una revisión bibliográfica de los principales postulados de la psicología cognitiva, comenzando con los aportes de March y Simon, quienes son reconocidos como los autores seminales de esta perspectiva teórica, y continuando con diferentes autores que la han estudiado y aplicado dentro del marco de las organizaciones, formando así la escuela cognitiva de la organización. En el transcurso del trabajo se desarrolla la relación entre los sesgos cognitivos y el proceso de percepción gerencial, para luego ofrecer un conjunto de contribuciones de la literatura que muestra aspectos vinculados con su medición, sus implicaciones y sus aplicaciones. Producto de esta revisión, se destaca, a modo de conclusión, el gran potencial que tienen los procesos y los sesgos cognitivos para entender y explicar el comportamiento de la gerencia y los líderes de la organización frente a situaciones de alta complejidad, que tienen efectos muy importantes en su desempeño.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Fuzzy cognitive modeling: Theoretical and practical considerations
Nápoles G.; Salmeron J.L.; Froelich W.; Falcon R.; Espinosa M.L.; Vanhoenshoven F.; Bello R.; Vanhoof K. (Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2019) -
Cognitive-motor interference during gait in patients with Multiple Sclerosis: a mixed methods Systematic Review
Postigo-Alonso B.; Galvao-Carmona A.; Benítez I.; Conde-Gavilán C.; Jover A.; Molina S.; Peña-Toledo M.A.; Agüera E. (Elsevier Ltd, 2018) -
Can physical activity attenuate the negative association between sitting time and cognitive function among older adults? A mediation analysis
García-Hermoso A.; Ramírez-Vélez R.; Celis-Morales C.A.; Olloquequi J.; Izquierdo M. (Elsevier Inc., 2018)