info:eu-repo/semantics/article
Identities, educational practices and high school - community relationship in “Victor capo” National Education Unit
Identidades, prácticas educativas y relación liceo-comunidad en la Unidad Educativa Nacional “Víctor Capó”
Autor
Soto, María
Bracho, Nohelia
Flores, Yhonely
Rubio, Learsy
Resumen
This article is the product of a first systematization of experiences from the teaching practices developed at the Secondary General Education level, made during the period 2013-2015, in social studies. These practices were carried out at the National Education Unit “Víctor Capó” from the city of Cabimas. In the framework of participatory methodologies linked to both education and research, interviews were collected, processes were described that proved an approach of the identities – alterities inside the Institution, the relation Community – Society, as the sense of the educative practice on campus. This work is assigned to the macro project “High School World”. El presente artículo es producto de una primera sistematización de experiencias desde las prácticas docentes desarrolladas en el nivel de Educación Media General, en el área de ciencias sociales durante el período 2013-2015. Dichas Prácticas se llevaron a cabo en la Unidad Educativa Nacional “Víctor Capó” de la ciudad de Cabimas. En el marco de las metodologías participativas ligadas tanto a la educación como la investigación, se recogieron entrevistas, describieron procesos que dieron cuenta de un acercamiento a las identidades-alteridades dentro de la Institución, la relación Comunidad Sociedad, como del sentido de la práctica educativa en el plantel. Este trabajo está adscrito al proyecto Macro Mundo Liceísta.