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Feminist transmedia narratives. The case of the Spanish 8M movement during 2019
Narrativas transmedia feministas. El caso del movimiento 8M español durante el 2019
Author
Hernández-Conde, Macarena
Arencón-Beltrán, Sandra
Sola-Morales, Salomé
Institutions
Abstract
This article presents a state of the art of feminist transmedia narratives and uses the Spanish 8M movement as a case example that illustrates the practices of digital intervention, through the exploration of self-produced discourses disseminated on the Internet in 2019. These symbolic productions have great potential and allow us to understand the transmedia narratives of the movement. The sample was coded using the open procedure (Atlas.ti software). A digital ethnograpy about the iniciatives and a socio-semiotic analysis has been implemented, with qualitative software and open coding. In the light of the analysis of the remixed viral cultural products (portraits, banners, illustrations, memes and graffiti), it is confirmed that the contents travel from the Internet to the street —and vice versa—, in a loop that reinforces the idea of collective authorship as an essential characteristic of hybrid participation. It is concluded that through the appropriation of social networks, feminisms show subjectivities, empowerment processes and social autonomy of great relevance for their political action. Este artículo realiza un estado de la cuestión de las narrativas transmedia feministas y utiliza el movimiento 8M español como ejemplo de caso que permite ilustrar las prácticas de intervención digital, a través de la exploración de los discursos autoproducidos y difundidos en Internet en 2019. Estas producciones simbólicas tienen gran potencial y permiten comprender las narrativas transmedia del movimiento. La muestra fue codificada mediante procedimiento abierto (software Atlas.ti). Se ha realizado una etnografía digital sobre las intervenciones e implementado un análisis sociosemiótico, con software cualitativo y codificación abierta. A la luz del análisis de los productos culturales virales remezclados (retratos, pancartas, ilustraciones, memes y pintadas), se confirma que los contenidos viajan de la red a la calle —y viceversa—, en un bucle que refuerza la idea de autoría colectiva, como característica esencial de la participación híbrida. Se concluye que, a través de la apropiación de las redes sociales, los feminismos muestran subjetividades, procesos de empoderamiento y autonomía social de gran relevancia para su acción política.