info:eu-repo/semantics/article
LA CULTURA COMO FUENTE DE COMPROMISO DEL CAPITAL HUMANO EN LAS ORGANIZACIONES MODERNAS
Autor
MIQUILENA, Dioneira
PAZ, Annherys
Resumen
The study must like objective characterize the culture like source of commitmentof the human capital in the modern organizations, where the investigationentailed to know the different aspects involved within the framework from theorganizational culture, towards a scene of responsibility and coresponsibility ofthe labor force in the attainment of the objectives and with it, the productivity tomaintain its advantages competitive. In such sense, in this I articulatedemonstrates the presence of the philosophical elements like binding factor ofthe commitment of the human capital with the organizations, by means of acognitive process, where the way is interacted to think of the being, with thestrategic thought of the organization, where the ethical identity resides, as guide of the axiological behavior, to generate a sustainable projection of capacities inthe time. This investigation was made under conceptual a theoretical processanalytical, sustained low the principles of Robbins (2005), Kinicki and Kreitner(2003), among others. On the matter, I have been articulating for reference tothe culture like axiological axis of the human capital, characterization anddevelopment of the organizational culture, as well as its entailment with theorganizational commitment. Within this context, According to the previous thing,the strong influence of the culture takes part in which the companies acquirereputation in strategic aspects like the direction of management, the innovation ofproducts, the skills of the employees, the inclination by financial strategies, andthe negotiations, the growth by means of acquisitions, a strong direction towardsthe people or a little usual emphasis in the service to the client and itsorganizational commitment. El estudio tiene como objetivo caracterizar la cultura como fuente de compromisodel capital humano en las organizaciones modernas, donde la investigaciónconllevó a conocer los distintos aspectos involucrados en el marco de la culturaorganizacional, hacia un escenario de responsabilidad y corresponsabilidad de lafuerza laboral en la consecución de los objetivos y con ello, la productividad paramantener sus ventajas competitivas. En tal sentido, en este articulo sedemuestra la presencia de los elementos filosóficos como factor vinculante delcompromiso del capital humano con las organizaciones, mediante un procesocognitivo, donde se interactúa el modo de pensar del ente, con el pensamientoestratégico de la organización, donde reside la identidad ética, como guía delcomportamiento axiológico, para generar una proyección de capacidadessostenible en el tiempo. Dicha investigación se realizó bajo un proceso analíticoteórico conceptual, sustentados bajos los principios de Robbins (2005), Kinicki yKreitner (2003), entre otros. Al respecto, el articulo hace referencia a la culturacomo eje axiológico del capital humano, caracterización y desarrollo de la culturaorganizacional, así como su vinculación con el compromiso organizacional.Dentro de este contexto, De acuerdo a lo anterior, la fuerte influencia de lacultura interviene en que las compañías adquieren reputación en aspectosestratégicos como la dirección de gestión, la innovación de los productos, lasdestrezas de los empleados, la inclinación por estrategias financieras, y lasnegociaciones, el crecimiento por medio de adquisiciones, una fuerte orientaciónhacia las personas o un énfasis poco usual en el servicio al cliente y en sucompromiso organizacional.