info:eu-repo/semantics/article
ERGONOMÍA ESCOLAR Y SATISFACCIÓN DEL DISCENTE EN INSTITUCIONES EDUCATIVAS
Autor
MORÁN MARTÍNEZ, Ricardo José
PEREZ, Blanca
Resumen
The investigation was carried out with the purpose of determining the relationshipbetween the school Ergonomics and the Satisfaction of the student in the EducationalUnits of the Municipality Machiques of Perijá. So, it was necessary to revise thepostulates of Canes (2001), Hull it (2000), Old (2003), Estrada (2000), in connectionwith the school Ergonomics; and Robbins (2004), Márquez (2000) and King (2000), forthe Satisfaction of the student. The study was of type descriptive-co-relational with afield design, not experimental. The population was constituted by 121 students of theEducational Units: Machiques, Our School Mrs. of Carmen and School San Pablo,located in Machiques, Municipality Machiques of Perijá of Zulia’s State. For thegathering of information it was applied the students a questionnaire of closed answerswith Lickert scale of 42 items and a comparison list to register the investigator'sobservation with 27 items to which correspond an affirmative state and anothernegative. Both instruments were subjected to the content validity through the trial of 5experts, and their dependability was measured applying the scale for the interpretationof the coefficient of Pearson, which was located in the appropriate category. Theresults were analyzed according to a previously established scale and the mediatingcorrelation the coefficient of Pearson (r = 0,75), it could conclude that a level of positively considerable relationship exists between the School Ergonomics and theSatisfaction of Student in this Institutions. La investigación se realizó con el propósito de determinar la relación entre laErgonomía escolar y la Satisfacción del discente en las Unidades Educativas delMunicipio Machiques de Perijá. Para ello se revisaron los postulados de Cañas (2001),Mondelo (2000), Viejo (2003), Estrada (2000), en relación con la Ergonomía escolar; yRobbins (2004), Márquez (2000) y Rey (2000), para la Satisfacción del discente. Elestudio fue de tipo descriptivo-correlacional con un diseño de campo, no experimental.La población estuvo constituida por 121 estudiantes de las Unidades Educativas:Machiques, Colegio Nuestra Señora del Carmen y Colegio San Pablo, ubicadas enMachiques, Municipio Machiques de Perijá del Estado Zulia. Para la recolección deinformación fue aplicado a los estudiantes un cuestionario de respuestas cerradas conescala tipo Lickert de 42 ítems y una lista de cotejo para registrar la observación delinvestigador con 27 ítems a los cuales corresponden un estado afirmativo y otronegativo. Ambos instrumentos fueron sometidos a la validez de contenido a través deljuicio de 5 expertos, y se midió su confiabilidad aplicando la escala para lainterpretación del coeficiente de Pearson, la cual fue ubicada en la categoríaadecuada. Los resultados se analizaron según un baremo previamente establecido yse calculó la correlación mediante el coeficiente de Pearson (r = 0,75) se pudoconcluir que existe un nivel de relación positivamente considerable entre la ErgonomíaEscolar y la Satisfacción del Discente en dichas Instituciones.